Να ακυρώσουμε στις 22 Μαΐου τις πανεθνικές εξετάσεις τύπου «PISA» του ΟΟΣΑ και της Κυβέρνησης!

ΝΑ ΑΚΥΡΩΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΕΞΞΕΤΑΣΕΙΣ “PISA” – 3ωρη Στάση Εργασίας του Ζ΄ Σ.Ε.Π.Ε. και νέα Στάση Εργασίας από την ΑΔΕΔΥ – ΜΑΖΙΚΟ ΟΧΙ στη αξιολόγηση-κατηγοριοποίηση και την ιδιωτικοποίηση-διάλυση του Δημόσιου Σχολείου


Αρνούμαστε την κατηγοριοποίηση των σχολείων με βάση τις επιδόσεις των μαθητ(ρι)ών! 

Τώρα τα ΔΣ των ΟΛΜΕ ΔΟΕ να κηρύξουν στάση εργασίας  και να οργανώσουν, σε πανελλαδικό επίπεδο, συγκεντρώσεις έξω από τα σχολεία–εξεταστικά κέντρα!

Στις 22 Μάη 2024 το ΥΠΑΙΘ, παρά τις μεγάλες αντιδράσεις του κλάδου όλου του προηγούμενου διαστήματος προχωρά για τρίτη συνεχή χρονιά σε εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα όπου θα συμμετάσχουν παιδιά τάξεων Στ΄ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου και θα εξεταστούν στον «ελληνικό διαγωνισμό PISA» στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών.

Παρά τα κονδύλια ΕΣΠΑ που σπαταλήθηκαν, τα προπαγανδιστικά ψεύδη, τον αυταρχισμό που επέδειξε τα δύο τελευταία χρόνια το ΥΠΑΙΘ,  ο διαγωνισμός εξελίσσεται σε φιάσκο. Γι αυτό, παρά τις νομοθετικές προβλέψεις, δε γενικεύεται για το σύνολο των σχολείων της χώρας, το υπουργείο αποφεύγει και φέτος τη μετωπική σύγκρουση και προτιμά μια διαδικασία που θα οδηγήσει σε μια πανεθνική έκθεση που θα ελεεινολογεί γενικώς για «τα χάλια της παιδείας». Τα παραπάνω υπενθυμίζουν ότι το υπουργείο δεν είναι παντοδύναμο και δεν μπορεί να περάσει όλα τα μέτρα που θα επιθυμούσε.

Καμιά αυταπάτη: η «ελληνική PISA» δεν είναι «διαγνωστικές εξετάσεις». Προβλέπεται στον Ν. 4823/2021, άρθρο 104 με τίτλο: Αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος. Συνδέονται άμεσα με την αξιολόγηση, «σε εθνικό επίπεδο, περιφερειακό επίπεδο και σε επίπεδο σχολικής μονάδας». Ο πραγματικός τους στόχος είναι να καταταχθούν τα σχολεία, βάσει των επιδόσεων των μαθητών τους, να εγχαράξουν οι μαθητές χαμηλή προσδοκία για το μέλλον τους, να προωθηθούν σκληρά νεοφιλελεύθερα μέτρα που προτείνονται από τον ΟΟΣΑ και την Παγκόσμια Τράπεζα. Αυτό έχει συμβεί σε πάνω από 77 χώρες στον κόσμο.

Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά επιλέγεται δειγματοληπτική επιλογή σχολείων και όχι η πανεθνική εφαρμογή ακριβώς επειδή υπήρξε ισχυρή αντίσταση τα προηγούμενα χρόνια και ο διαγωνισμός, ακυρώθηκε ιδιαίτερα στα σχολεία όπου υπήρξε συντονισμένα και οργανωμένα στάση εργασίας των εκπαιδευτικών και αποχή των γονιών.

Ο ελληνικός διαγωνισμός PISA είναι απόλυτα ενταγμένος και βασίζεται στους ίδιους σκοπούς με τον διεθνή διαγωνισμό PISA για την Αξιολόγηση των Μαθητών και εκπαιδευτικών συστημάτων (Programme for International Student Assessment)που γίνεται από το 2000 και οργανώνεται από τον υπερεθνικό οργανισμό ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης).

Οι εκθέσεις του ΟΟΣΑ δίνουν κατευθύνσεις για τις αλλαγές στα εκπαιδευτικά συστήματα

  • Το 2011 η έκθεση του ΟΟΣΑ, χρησιμοποιώντας ως άλλοθι τις «κακές» επιδόσεις των μαθητών των ελληνικών σχολείων στις εξετάσεις PISA, αναφερόταν στα «χιλιάδες, σχετικά μικρά, σχολεία», στη «χαμηλή αναλογία μαθητών/εκπαιδευτικών» και στους εκπαιδευτικούς που «διδάσκουν σημαντικά λιγότερες ώρες ετησίως». Ακολούθησε η κατά γράμμα υλοποίηση των οδηγιών του ΟΟΣΑ: κλείσιμο και συγχώνευση σχολείων, αύξηση των μαθητών ανά τμήμα και αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών. Λίγο παρακάτω η έκθεση τόνιζε ότι «η Ελλάδα είναι μία από τις λίγες ευρωπαϊκές χώρες που δεν έχουν εξωτερική αξιολόγηση της μάθησης, των σχολικών μονάδων και της διδασκαλίας». Σαφής αναφορά στους «τρεις πυλώνες» της αξιολόγησης· εξάλλου η διεξαγωγή του διαγωνισμού στο νόμο 4823/2021 (άρθρο 104) ονομάζεται «αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος», δηλαδή αποτελεί τον 3ο πυλώνα της αξιολόγησης.
  • Το 2015 ο ΟΟΣΑ επανέρχεται με νέες κατευθύνσεις. Διαπιστώνει την «χαμηλή αυτονομία των ελληνικών σχολείων»και ότι στην Ελλάδα, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες χώρες του ΟΟΣΑ, η πρόσληψη και απόλυση καθηγητών, ο καθορισμός του μισθού τους, η επιλογή βιβλίων, ο καθορισμός διδακτέας ύλης κ.λπ. καθορίζονται από το ΥΠΑΙΘ και όχι από τα ίδια τα σχολεία!

Η PISA εργαλείο των αντιεκπαιδευτικών αλλαγών

Η ελληνική PISA σε συνδυασμό με τα αντιεκπαιδευτικούς νόμους που ψήφισε η κυβέρνηση θα λειτουργήσει ως βασικό εργαλείο – μαζί με την τράπεζα θεμάτων, την ΕΒΕ (ελάχιστη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια), την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών, τη δημιουργία των ΕΣΚ(σχολές κατάρτισης μετά την Γ΄ Γυμνασίου με πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο και πρόγραμμα σπουδών που θα τον καθορίζουν Δήμοι και επιχειρήσεις). Ο στόχος είναι απλός και ξεκάθαρος: το 70% των μαθητών/τριών να οδεύσει προς την κατάρτιση και τις δεξιότητες και το 30% να συνεχίσει το ανταγωνιστικό, φτωχοποιημένο Λύκειο.

Με την υλοποίηση του προγράμματος PISA:

  • Το σχολείο μετατρέπεται σε εξεταστικό κέντρο από το Δημοτικό. Οι εξετάσεις, με την περαιτέρω οικονομική άνθηση των φροντιστηρίων θα αποτελέσουν λαμπρό πεδίο για την ιδιωτική παιδεία και την κερδοφορία τους.
  • Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα θαπρέπει, για να επιτύχει «καλά αποτελέσματα»,προσαρμοζόμενο στους στόχους του προγράμματος, να «προπονεί» τους μαθητές σε τέτοιουείδους θέματα αντί να τους διδάσκει, θα τους καταρτίζει αντί να τους εκπαιδεύει. Λες και η έλλειψη «δεξιοτήτων», φταίει που οι νέοι δεν βρίσκουν δουλειά.«Δεξιότητες» όμως, αντί για ακαδημαϊκή γνώση που σημαίνει ότι ο νέος εργαζόμενοςδεν θα έχει το βάθος των γνώσεων για να αναπτύσσεται ως προσωπικότητα, να εξελίσσειτιςεπαγγελματικές του ικανότητες και θα είναι πιο αναλώσιμος.
  • Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι εξετάσεις μπαίνουν ακριβώς στις τελευταίες τάξεις κάθε βαθμίδαςώστε να φιλτράρονται ταξικά οι μαθητές και οι μαθήτριες επιδιώκοντας να «νομιμοποιήσουν» και να μεταλλάξουν το «μάθε παιδί μου γράμματα», στο «τι να κάνουμε δεν είναι και όλοι για τα γράμματα».Επιδιώκουν να περιθωριοποιήσουν ακόμη περισσότερο τους «αδύναμους» μαθητές , να οδηγήσουν στο ψαλίδισμα των προσδοκιών τους έως την «εθελοντική» τους αποπομπή από το σχολικό περιβάλλον. Όμως ξέρουμε καλά πως η απόφαση να σταματήσει ένα παιδί το σχολείο καθόλου δική του επιλογή δεν θα είναι.
  • Οι σκληρές εξετάσεις, οι τράπεζες θεμάτων, οι υψηλές βάσεις εισαγωγής, τα πρότυπα σχολεία δεν αποτελούν παρά επιπλέον εξεταστικούς και ταξικούς φραγμούς πουθα ενισχύσουν και θα νομιμοποιήσουν τον αποκλεισμό των μαθητών και μαθητριών από το σχολείο, μη δίνονταςχώρο και θέσηστο δημόσιο σχολείο σε όλα τα παιδιά αλλά ωθώντας τααπό νωρίς στη φθηνή κατάρτιση,τη μαθητεία και στη ζούγκλα της σύγχρονης αγοράς εργασίας.
  • Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού, τα σταθμισμένα τεστ, οι επιδόσεις των μαθητών σ΄ αυτά, τα μετρήσιμα μεγέθη της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα αποτελέσουν δείκτη «ποιότητας» που σε άμεση συσχέτισή τους με την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικώνθα οδηγήσουν σε κατηγοριοποίηση των σχολείων σε «καλά» και «κακά»,μείωση της χρηματοδότησης των σχολείων από τον κρατικό προϋπολογισμό, συγχωνεύσεις και κλείσιμό τους, κατηγοριοποίηση των μαθητών/τριων, αλλά και απολύσεις εκπαιδευτικών. Όπως η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, έτσι και η «ελληνική PISA» σκοπό έχει να κατατάξει ιεραρχικά τα σχολεία και στη συνέχεια, μέσα από τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων να προχωρήσει στο βασικό και επίσημα διακηρυγμένο στόχο της πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας για ελεύθερη επιλογή σχολείου. Όπου εφαρμόστηκε αυτή η πολιτική οδήγησε στην απόλυτη ταξική πόλωση μεταξύ των σχολικών μονάδων με διαχωρισμό ανάμεσα σε «καλές» και «κακές», με τους μαθητές/τριες από τα φτωχά λαϊκά στρώματα, τους μετανάστες/στριες, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και διαταραχές συμπεριφοράς να στοιβάζονται στις «κακές», αναπαράγοντας έτσι το φάσμα της σχολικής αποτυχίας και της εργασιακής και κοινωνικής περιθωριοποίησής τους. Η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων έχει συνδυαστεί ακόμα με τη χρηματοδότησή τους, με χαμηλή χρηματοδότηση ως τιμωρία στις σχολικές μονάδες που έχουν χαμηλές επιδόσεις στις συγκεκριμένες εξετάσεις. Αυτό μεγαλώνει την αδυναμία τους και σταθεροποιεί την αποτυχία τους.       
  • Μέσα από το διαγωνισμό PISA ο αποκλεισμός από την εκπαιδευτική διαδικασία και οι ολέθριες συνέπειες των ταξικών πολιτικών στη δημόσια εκπαίδευση, χρεώνεται σε όλους εμάς, στον εκπαιδευτικό, το γονιό, το μαθητή.
  • Τα φτωχά σχολεία θα γίνονται φτωχότερα και τα παιδιά από τα 15 τους θα οδηγούνται ως αναλώσιμα στη ζούγκλα της σύγχρονης αγοράς εργασίας.

Να μηνεπιτρέψουμε να «νεκρώσει» η γνώση και η κριτική σκέψη, κάθε ζωντανή λειτουργία του δημόσιου σχολείου, και να μετατραπεί σε τυποποιημένη μετρήσιμη δεξιότητα, όπως απαιτεί η αγορά. 

Να μηνεπιτρέψουμε να γίνουν οι μαθητ(ρι)ες μας πειραματόζωα ενός ολέθριου πειράματος ανταγωνισμού, κατηγοριοποίησης και ιδιωτικοποίησης του δημόσιου σχολείου.

Ο διαγωνισμός PISA δεν πρέπει να γίνει

  • Οι Παρεμβάσεις ΠΕ-ΔΕ έχουμε καταθέσει πρόταση στα ΔΣ της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ για την οργάνωση πανελλαδικών  κινητοποιήσεων και συγκεντρώσεων στα εξεταστικά κέντρα με στάση εργασίας  στις 22Μαΐου, ημέρα των εξετάσεων 
  • Προτείνουμε κοινή σύσκεψη ΔΟΕ, ΟΛΜΕ και ΑΣΓΜΕ για να συντονίσουν τον αγώνα τους για το μπλοκάρισμα των εξετάσεων.
  • Γονείς και μαθητές με αποφάσεις και των δικών σας συνδικαλιστικών οργάνων να αγωνιστούμε ΜΑΖΙ για ΝΑ ΑΚΥΡΩΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ PISA.
  • Καλούμε την ΑΣΓΜΕ, τις Ομοσπονδίες και τις Ενώσεις Γονέων, αλλά και τους Συλλόγους Γονέων των συγκεκριμένων σχολείων που έχουν επιλεγεί να καλέσουν σε αποχή το πρώτο δίωρο του διαγωνισμού από τις εξετάσεις.
  • Οι φωνές μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών πρέπει να ενωθούν διεκδικώντας δημόσιο δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών και θα βασίζεται στις αξίες της ισότητας, της κοινωνικής δικαιοσύνης και αλληλεγγύης. 
  • Ένα σχολείο δημιουργικό και δημοκρατικό, όπου κάθε παιδί θα αναγνωρίζει τον εαυτό του.

 ανεξάρτητες αυτόνομες αγωνιστικές ριζοσπαστικές ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ Π.Ε.



ΘΕΜΑ: Στις 22 Μαΐου εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητ(ρι)ες ακυρώνουμε τις εξετάσεις τύπου “PISA”, λέμε ΟΧΙ στην πολιτική που μαζί με την    αξιολόγηση προωθούν την κατηγοριοποίηση-ιδιωτικοποίση-διάλυση του δημόσιου σχολείου – 3ωρη στάση εργασίας του Ζ΄ Σ.Ε.Π.Ε. Θεσ/νίκης

Συνάδελφοι/ισσες,

Συνεχίζοντας την πολιτική της αξιολόγησης-κατηγοριοποίησης και ιδιωτικοποίησης-διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε μέσα στις διακοπές του Πάσχα τον κατάλογο των σχολείων που θα συμμετέχουν «υποχρεωτικά» στον «ελληνικό διαγωνισμό PISA», ο οποίος θα πραγματοποιηθεί φέτος στις 22 Μαΐου. Πρόκειται για 660 Δημοτ. Σχολεία και Γυμνάσια από όλη τη χώρα, που με αδιευκρίνιστες διαδικασίες επιλέχθηκαν (και χωρίς να ερωτηθούν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί, μαθητ(ρι)ες και γονείς) απευθείας από το υπουργείο Παιδείας. Μεταξύ των Δημοτ. Σχολείων περιλαμβάνονται και 4(!) σχολεία της περιοχής του Συλλόγου μας: 4ο, 6ο και 18ο Δ.Σ. Σταυρούπολης και 3ο Δ.Σ. Μενεμένης (Δενδροπόταμος), χωρίς (επαναλαμβάνουμε) καμιά ενημέρωση και συμφωνία εκπαιδευτικών και γονιών.

Η διενέργεια των εξετάσεων PISA νομοθετήθηκε με τον νόμο 4823/2021 (Άρθρο 104, Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος) που μαζί με το σύνολο των αντιεκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων των τελευταίων ετών στοχεύει στη δομική αλλαγή της μορφής και του περιεχομένου του δημόσιου σχολείου, την κυριαρχία της δεξιότητας και της πληροφορίας έναντι της ολόπλευρης κριτικής γνώσης, την ένταση της κοινωνικής επιλογής και του ταξικού ξεδιαλέγματος του μαθητικού πληθυσμού από τα πρώιμα στάδια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, την ενίσχυση της τυποποίησης κ.ά. Φέτος εφαρμόζονται για τρίτη φορά πιλοτικά καθώς η μεγάλη αντίσταση των εκπαιδευτικών και των γονιών (και των ίδιων των μαθητ(ρι)ών στη Δ.Ε.) τα δύο προηγούμενα χρόνια ανάγκασε την κυβέρνηση να συνεχίσει και φέτος την πιλοτική εφαρμογή, ενώ το νομοθετικό πλαίσιο ορίζει γενίκευσή τους του από πέρυσι.

Τι είναι όμως ο διεθνής διαγωνισμός PISA

Ήδη από την δεκαετία του 1990 ο διεθνής διαγωνισμός PISA αποτέλεσε ένα διεθνές πεδίο σύγκρισης και ταξινόμησης των εκπαιδευτικών συστημάτων με βάση κριτήρια προερχόμενα από τον χώρο της οικονομίας και της αγοράς. Οι στόχοι του δεν σχετίστηκαν ποτέ με την προώθηση της μόρφωσης όλων των παιδιών αλλά μέσα από μετρήσεις του βαθμού επίτευξης αυτών που έχουν καθοριστεί ως επιθυμητά και αναγκαία από τους γραφειοκράτες του ΟΟΣΑ, συγκροτούνται λίστες ταξινόμησης των εκπαιδευτικών συστημάτων με βάση τον βαθμό συμμόρφωσης αυτών στις νόρμες του ΟΟΣΑ και τις ανάγκες της αγοράς. Μέσα από τα αμφιβόλου εγκυρότητας σταθμισμένα τεστ των υποτιθέμενων αντικειμενικών αξιολογήσεών του προσανατολίζει την εκπαιδευτική διαδικασία σε μαθήματα προσχεδιασμένα, έξω και πέρα από τις ανάγκες παιδιών και κοινωνίας, ταυτίζει τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου με την ανταγωνιστικότητα των οικονομιών ενώ την ίδια στιγμή κατατάσσει και αποδίδει ταμπέλες σε μαθητ(ρι)ες, εκπαιδευτικούς και σχολεία. 

Και τι επιδιώκει ο «ελληνικός διαγωνισμός PISA»…

Μέσα στο ίδιο πλαίσιο διενεργείται και ο «ελληνικός διαγωνισμός PISA», όπου κατ’ αναλογία με τον διεθνή διαγωνισμό προωθείται ο ανταγωνισμός μεταξύ των σχολικών μονάδων. Η κυβέρνηση επιδιώκει να βρει ένα μετρήσιμο μέγεθος για την εκπαιδευτική διαδικασία μέσω σταθμισμένων τεστ, τα αποτελέσματα των οποίων θα σχετίζονται άμεσα με την αξιολόγηση των σχολείων (και των εκπαιδευτικών τους), την ταξινόμηση και κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων. 

Κι ακόμη δεν είδαμε τα χειρότερα…

Υποβαθμίζεται (και) μ’ αυτόν τον τρόπο η γνώση σε πληροφορία, διαστρεβλώνεται η διδακτική διαδικασία και προσαρμόζεται στα σταθμισμένα τεστ και τις εξετάσεις εξοβελίζοντας την αναζήτηση της γνώσης και την κριτική σκέψη και γενικότερα το σχολείο «προπονεί» τα παιδιά για τέτοιου είδους εξετάσεις αντί να διδάσκει, καταρτίζει αντί να εκπαιδεύει. Την ίδια στιγμή η κατηγοριοποίηση και ταξινόμηση των σχολικών μονάδων, σε συνδυασμό με το ιδεολόγημα της αυτονομίας της σχολικής μονάδας, θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση της κρατικής χρηματοδότησης για τα σχολεία με χαμηλές επιδόσεις στις εξετάσεις. Σχολεία που για προφανείς λόγους δεν είναι άλλα από εκείνα στα οποία φοιτούν τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων.

Συνάδελφοι/ισσες,

32 χρόνια μετά τις «εξετάσεις του Σουφλιά» και 45 μετά τις εισαγωγικές εξετάσεις στο Γυμνάσιο, παιδιά μόλις 12 χρονών, πρόκειται και πάλι να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις, ανώνυμες (προς το παρόν) για τα παιδιά αλλά επώνυμες για το σχολείο και τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος. Εξαναγκάζονται να βιώσουν την αποτυχία και την κουλτούρα του ανταγωνισμού, ότι δηλαδή εμείς οι εκπαιδευτικοί επιδιώκουμε να μην βιώσουν τα παιδιά «του τελευταίου θρανίου». Το Υ.ΠΑΙ.Θ. με την «ελληνική PISA» επιχειρεί να μεταβιβάσει τις ολέθριες συνέπειες των πολιτικών του στη δημόσια εκπαίδευση, σε εκπαιδευτικούς, μαθητ(ρι)ες και γονείς, αναπαράγοντας τα πιο ακραία νεοφιλελεύθερα εκπαιδευτικά μοντέλα και μια ακραία συντηρητική παιδαγωγική. 

Το έργο μας στη τάξη, ωστόσο, δεν μετριέται σε ποσοτικοποιημένες δεξιότητες αλλά στο χαμόγελο στο παιδιών μας, στην αλληλεπίδραση, στη συμβολή μας να βοηθήσουμε τα πιο αδύναμα παιδιά. Το να ισχυρίζεται κανείς ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα θα βελτιωθεί βάσει των πορισμάτων που θα προκύψουν από κάποιες ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά είναι στην καλύτερη περίπτωση αφέλεια και στη χειρότερη υποκρισία. Αντί για αύξηση της χρηματοδότησης για την ενίσχυση των εκπαιδευτικών συστημάτων, το ιδεολόγημα των κυβερνώντων παραμένει ότι υπάρχουν σχολεία που τα καταφέρνουν και παιδιά ικανά «από τη φύση» τους, μετατοπίζοντας την ευθύνη της σχολικής αποτυχίας από τις ασκούμενες εκπαιδευτικές πολιτικές σε μαθητ(ρι)ες και εκπαιδευτικούς. Τελικά η PISA εισάγει μία ακόμα εξεταστική διαδικασία που επιδιώκει να περιορίσει κάθε εναπομείνασα δραστηριότητα χαράς και δημιουργίας στο σχολείο, να το μετατρέψει σε  ατέλειωτο εξεταστικό κάτεργο με μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς που λογοδοτούν συνεχώς για το πόσο επαρκείς είναι. 

Συνάδελφοι/ισσες,

Σε μια χρονιά που οι εκπαιδευτικοί συνεχίζουμε μαζικά τον αγώνα ενάντια στην αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών, αντιστεκόμενες/οι σε απειλές, εκβιασμούς και δικαστικές αποφάσεις που επιχειρούν να τρομοκρατήσουν και να καταλύσουν το απεργιακό δικαίωμα,  δεν πρέπει να επιτρέψουμε να «νεκρώσει» η γνώση και η κριτική σκέψη, κάθε ζωντανή λειτουργία του δημόσιου σχολείου, και να μετατραπεί σε τυποποιημένη μετρήσιμη δεξιότητα, όπως απαιτεί η αγορά. Να μην επιτρέψουμε να γίνουν οι μαθητ(ρι)ές μας πειραματόζωα ενός ολέθριου πειράματος ανταγωνισμού, κατηγοριοποίησης και ιδιωτικοποίησης του δημόσιου σχολείουΝα μην μετατρέψουμε τα δημόσια σχολεία σε εργοστάσια, τους μαθητές και τις μαθήτριες μας σε πελάτες, την εκπαίδευση σε εμπόρευμα. Να μην μετατρέψουμε τα σχολεία μας σε εξεταστικά κάτεργα που διαλύουν οτιδήποτε όμορφο, δημιουργικό, και συλλογικό.

Το Δ.Σ. του Συλλόγου μας οργανώνει καμπάνια πολύπλευρης ενημέρωσης εκπαιδευτικών, γονιών και όλης της κοινωνίας, επιδιώκοντας την πλήρη αποκάλυψη της πολιτικής του υπουργείου με:

ü  Περιοδείες ενημέρωσης στα σχολεία που συμμετέχουν στις εξετάσεις και κοινές συσκέψεις εκπαιδευτικών και γονιών για την οργάνωση της αντίστασής μας 

ü  Επιστολή προς τους γονείς όλων των μαθητ(ρι)ών των σχολείων μας

ü  Κήρυξη στάσης εργασίας την Τετάρτη 22 Μάη, ημέρα πραγματοποίησης του διαγωνισμού, τις 3 πρώτες ώρες του πρωινού κύκλου

ü  Συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας εκπαιδευτικών και γονιών έξω από τα 4 ορισμένα για τις εξετάσεις σχολεία την ημέρα πραγματοποίησης τους

Καλούμε:

·         Τους γονείς να δηλώσουν την διαφωνία τους με τις εξετάσεις και να μην επιτρέψουν τη συμμετοχή των παιδιών τους σ’ αυτές

·         Το Δ.Σ. της ΔΟΕ να προκηρύξει άμεσα στάση εργασίας στις 22 Μάη για το μπλοκάρισμα του διαγωνισμού

Θέλουμε ένα Σχολείο των όλων, των ίσων, των διαφορετικών, ένα σχολείο να μορφώνει κι όχι να εξοντώνει!

Z’ Σ.Ε.Π.Ε. Θεσσαλονίκης


Επιστολή προς τους γονείς:

Στις 22 Μαΐου εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητ(ρι)ες ακυρώνουμε τις εξετάσεις “PISA” λέμε ΟΧΙ στην κατηγοριοποίηση-ιδιωτικοποίηση-διάλυση του δημόσιου σχολείου

Αγαπητοί γονείς των μαθητ(ρι)ών μας,

Την Τετάρτη 22 Μαΐου πραγματοποιείται για τρίτη φορά ο «ελληνικός διαγωνισμός PISA», στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών με τη συμμετοχή μαθητ(ρι)ών της Στ΄ Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου σε 660 σχολεία από όλη τη χώρα. Μεταξύ των σχολείων που επιλέχθηκαν φέτος από το υπουργείο Παιδείας επιλέχθηκαν –με αδιευκρίνιστα κριτήρια και χωρίς να ερωτηθούν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί, μαθητ(ρι)ες και γονείς– περιλαμβάνονται και 4 σχολεία της περιοχής του Συλλόγου μας: το 4ο, το 6ο και το 18ο Δ.Σ. Σταυρούπολης και το 3ο Δ.Σ. Μενεμένης στον Δενδροπόταμο.

Ο διαγωνισμός αυτός δεν είναι κάτι νέο. Σε διεθνές επίπεδο διενεργείται ήδη από τη δεκαετία του 1990 για να συγκρίνει τα εκπαιδευτικά συστήματα από πολλές χώρες και να «παρθούν μέτρα» για αλλαγές. Όσο για τον «ελληνικό διαγωνισμό PISA» ξεκίνησε «πιλοτικά» το 2022 με στόχο να επεκταθεί στην Στ΄ Δημοτικού και την Γ΄ Γυμνασίου όλων των σχολείων της χώρας και “προοπτική” να επεκταθεί και στις υπόλοιπες τάξεις και άλλα διδακτικά αντικείμενα.

Σε τι έχει βελτιώσει όμως το εκπαιδευτικό μας σύστημα, την εκπαίδευση των παιδιών;

Η απάντησή μας είναι καθαρή: όχι μόνο δεν το έχει βελτιώσει αλλά το έχει χειροτερεύσει. Ο ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Αναπτύξεως, ο οποίος έχει την ευθύνη για τον διεθνή διαγωνισμό “PISA”) και οι κυβερνήσεις λένε ότι φταίει το δημόσιο σχολείο για τις «χαμηλές επιδόσεις», άρα πρέπει να «πάρουμε μέτρα» που θα αλλάζουν εντελώς το χαρακτήρα του: περισσότερες εξετάσεις, περισσότερη και δυσκολότερη ύλη που δεν ανταποκρίνεται στις δυνατότητες πολύ δε περισσότερο τις ανάγκες των παιδιών της κάθε ηλικίας, λιγότερη ουσιαστική γνώση και περισσότερα προγράμματα και κατάρτιση «μιας χρήσης», λιγότερη χρηματοδότηση από το κράτος έτσι ώστε τα σχολεία να κυνηγούν χορηγούς. Η “PISA”, όπως και ανάλογες εθνικές εξετάσεις σε Αγγλία, Η.Π.Α. και άλλες χώρες σε συνδυασμό με τη λεγόμενη «αξιολόγηση» ανοίγουν τον δρόμο για την κατηγοριοποίηση σχολείων, παιδιών και εκπαιδευτικών, οδηγούν τα δημόσια σχολεία της γειτονιάς σε υποβάθμιση ή και κλείσιμο, με βάση και τις επιδόσεις των μαθητ(ρι)ών τους.

Το Υπουργείο Παιδείας θα προσπαθήσει να σας πείσει ότι είναι για το «καλό των παιδιών σας», ότι «με βάση τα αποτελέσματά του θα βελτιώσουμε την εκπαίδευση», ότι είναι διαγωνισμός «ανώνυμος και αντικειμενικός» άρα δεν έχετε τίποτε να φοβηθείτε. Ας δούμε λοιπόν μερικές βασικές πλευρές αυτού του διαγωνισμού:

Είμαστε η μοναδική χώρα που «κατεβάζει» τον συγκεκριμένο διαγωνισμό αυτό σε τόσο μικρούς μαθητές, στην Στ΄ Τάξη του Δημοτικού.

Σε όποιες χώρες υπάρχουν κάποιου τύπου εξετάσεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, εκπαιδευτικοί και μαθητές ζουν με μεγάλο άγχος για να τα καταφέρουν σε κάτι που είναι έξω από τις δυνάμεις ή τις δυνατότητές τους. Τα θέματα και το πλαίσιο καθορίζεται από άλλους έξω από το σχολείο. Η λογική τους: πρέπει από πολύ μικρή ηλικία να ξεχωρίσουν αυτοί «που τα καταφέρνουν» από αυτούς που «δεν μπορούν», είτε αυτό αφορά κάθε παιδί ξεχωριστά, είτε τη σχολική μονάδα

Μα, μπορεί να ρωτήσει κάποιος, αφού το εκπαιδευτικό μας σύστημα στηρίζεται στις εξετάσεις, δεν είναι καλό να μπορούν τα παιδιά από μικρά να εξοικειώνονται με αυτές;

Κατηγορηματικά όχι. Δεν υπάρχει «συνηθίζω να δίνω εξετάσεις» -γιατί άλλωστε να το κάνουμε; Οι εξετάσεις δημιουργούν άγχος, ξεχωρίζουν τους μαθητές σε «ικανούς» και «μη ικανούς», τα σχολεία σε «καλά» και «κακά» χωρίς να παίρνουν υπόψη τους την ιδιαιτερότητα, τις ειδικές κλίσεις, τις ξεχωριστές ανάγκες κάθε παιδιού ή τις συγκεκριμένες συνθήκες μιας περιοχής ή ενός σχολείου. Σε καμία περίπτωση το σχολείο σε κάθε του βαθμίδα –πόσο μάλλον στο δημοτικό– δεν πρέπει να είναι απλά ένας χώρος που τα παιδιά προετοιμάζονται για εξετάσεις.

Το υπουργείο ισχυρίζεται ότι τα τεστ θα είναι ανώνυμα, τα θέματα δεν θα τα βάζουν εκπαιδευτικοί αλλά θα είναι από Τράπεζα Θεμάτων και άρα αντικειμενικά…

Ναι μεν τα τεστ θα είναι ανώνυμα, όμως τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν σε επίπεδο σχολείου, δήμου και περιφέρειας. Τα όποια χαμηλά αποτελέσματα του σχολείου (και των μαθητών του) θα χρησιμοποιηθούν όχι για να «βελτιωθεί» αλλά για να «στοχοποιηθεί», με τελικό αποτέλεσμα, την υποχρηματοδότηση, τις συγχωνεύσεις και το κλείσιμο σχολείων. Όσο για την «Τράπεζα θεμάτων», η εμπειρία δείχνει ότι είναι εκτός της καθημερινής, σχολικής πραγματικότητας αφού δεν παίρνει υπόψη τις ξεχωριστές ανάγκες ή δυσκολίες που έχει το κάθε σχολείο και το κάθε παιδί κι ότι υπάρχουν πολλοί παράγοντες που καθορίζουν τις σχολικές επιδόσεις. Είναι φτιαγμένα έτσι λες και θέλουν να αποδείξουν ότι τα παιδιά σας «δεν τα παίρνουν τα γράμματα» και ότι εμείς οι εκπαιδευτικοί είμαστε «ανίκανοι» να τα διδάξουμε. Μια ματιά στις τράπεζες θεμάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση το αποδεικνύει. Δεν υπάρχουν λοιπόν «μετρήσιμα κι αξιόπιστα αποτελέσματα, όπως ισχυρίζεται το Υπουργείο. Στο σχολείο δεν μπορούν όλα να μετρηθούν…

Μα δεν είναι σωστό αυτό που λέει το Υπουργείο ότι «Κανένα σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί αν δεν αξιολογηθεί»; Κανένα σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί αν δεν ικανοποιούνται αυτά που χρόνια τώρα εσείς οι γονείς και εμείς οι εκπαιδευτικοί διεκδικούμε.

Λιγότερα παιδιά στην τάξη, μόνιμο και σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό, δομές που θα υποστηρίζουν τις ειδικές ανάγκες των μαθητών μας, γενναία χρηματοδότηση, σύγχρονα σχολικά κτίρια και υλικοτεχνική υποδομή, κατάργηση τράπεζας θεμάτων και ΕΒΕ, βιβλία και προγράμματα σπουδών που θα κάνουν τα παιδιά να αγαπούν τη γνώση.

Τι πρέπει να κάνουμε λοιπόν;

Το Υπουργείο θα σας πει ότι η συμμετοχή των παιδιών σας είναι «υποχρεωτική». Το λέει για να σας πιέσει. Το λέει γιατί ξέρει ότι υπάρχουν αντιδράσεις. Σας το λέμε καθαρά: δεν υπάρχει καμία συνέπεια για τα παιδιά σας αν δε συμμετέχουν στον διαγωνισμό. Εμείς από τη δική μας πλευρά, μέσα από τα εκπαιδευτικά σωματεία και εσείς από τη δική σας, με τη δυνατότητα που έχετε να μη συμφωνήσετε στη συμμετοχή των παιδιών σας, πρέπει να ματαιώσουμε τη διεξαγωγή του. Γιατί αν και φέτος δε συναντήσει την αντίσταση και την αντίδρασή μας, από του χρόνου θα αφορά όλους τους/τις μαθητ(ρι)ες της Στ’ Τάξης του Δημοτικού και της Γ’ τάξης του Γυμνασίου και αργότερα και άλλες τάξεις και άλλα μαθήματα. Γιατί αν επιβληθεί πολύ δύσκολα θα εμποδίσουμε τη μετατροπή των σχολείων μας σε χώρους όπου παιδιά και εκπαιδευτικοί θα περνούν μεγάλο μέρος της σχολικής καθημερινότητας για την προετοιμασία εξετάσεων και διαγωνισμών.

Γιατί θέλουμε ένα σχολείο που θα μορφώνει και δεν θα εξοντώνει

Το σχολείο της χαράς και της δημιουργίας, της γνώσης και της ελευθερίας!


Δ.Ο.Ε.

Εξετάσεις τύπου PISA. Δεν αποδεχόμαστε την προσπάθεια κατηγοριοποίησης των σχολείων. Ακυρώνουμε την υλοποίηση των εξετάσεων PISA

Η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., δίχως καμία προσπάθεια υιοθέτησης παιδαγωγικής οπτικής στην ανάλυση των αρνητικών χαρακτηριστικών της απόπειρας εφαρμογής των εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα τύπου PISA στην Ελλάδα, επιχειρεί να τις πραγματοποιήσει για 3η χρονιά (υποτίθεται ότι το μέτρο, ως «απολύτως επιτυχημένο», θα τύγχανε γενικευμένης εφαρμογής από την περσινή, ακόμα, χρονιά), σε εφαρμογή του ν.4823/21. Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση με αριθμό ΦΕΚ Β/2659/2-5-2024 ορίζονται 660 σχολεία (Δημοτικά και Γυμνάσια) από το Υπουργείο Παιδείας για τη διεξαγωγή των εξετάσεων της «ελληνικής PISA» για τους μαθητές της ΣΤ΄ Τάξης Δημοτικού και της Γ΄ Γυμνασίου. Οι εξετάσεις θα πραγματοποιηθούν στις 22 Μαΐου.  

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. είχε τονίσει από την πρώτη χρονιά απόπειρας πραγματοποίησης των εξετάσεων ότι οι κυβερνώντες «επιδιώκουν να ενισχύσουν τον κοινωνικό ανταγωνισμό, τη λογική “όλοι εναντίον όλων”, με τα αποτελέσματα να ιεραρχούν μαθητές και σχολεία ανοίγοντας τον αντιδραστικό δρόμο για την γονεϊκή επιλογή σχολείων, μέσω της σύγκρισης» κάτι που παρουσιάζεται ως προνόμιο στους γονείς ενώ θα οδηγήσει σε υποβάθμιση σχολείων και επιλογή και μαθητών από τα σχολεία (κάτι που έχει ήδη συμβεί όπου εφαρμόστηκαν ανάλογα συστήματα  επιβεβαιώνοντας, δυστυχώς, τους ολέθριους σχεδιασμούς που κρύβονται πίσω από το όλο εγχείρημα.

Οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα σε εθνικό επίπεδο αποτελούν μέρος του συνολικού αντιδραστικού σχεδιασμού του Υ.ΠΑΙ.Θ. για την εφαρμογή της αξιολόγησης μαθητών-εκπαιδευτικών-σχολικών μονάδων, με οδυνηρές συνέπειες για τη δημόσια εκπαίδευση, με περαιτέρω υποβάθμιση του ρόλου των εκπαιδευτικών και ασφυκτικό έλεγχο των σχολικών πρακτικών και διδασκαλίας, με μη εκπαιδευτικά κριτήρια. Μόνο αθώες δεν είναι!

Αποτελούν εργαλείο των αντιεκπαιδευτικών σχεδίων του Ο.Ο.Σ.Α. για τη δημόσια εκπαίδευση. Επιχειρούν να αλλάξουν τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου και να το μετατρέψουν σε ένα εξεταστικό κέντρο όπου θα κυριαρχεί η εμπορευματοποίηση του μορφωτικού αγαθού.

Η χρήση εύηχων, επικοινωνιακά, εκφράσεων δεν μπορεί να αποκρύψει την αντιεκπαιδευτική πραγματικότητα που διαμορφώνει η κυβέρνηση με την πολιτική στην Παιδεία. 

Η αντίθεσή μας στην πραγματοποίηση των εξετάσεων δεν αποτελεί, όπως έχει επιχειρηθεί να παρουσιαστεί, ως μια «μάχη χαρακωμάτων, άρνησης του καινοτόμου».  Πρόκειται για θέση συνολικής αντιπαράθεσης στον πυρήνα της φιλοσοφίας της ασκούμενης εκπαιδευτικής πολιτικής. 

  • είναι η αντίσταση της ελεύθερης παιδαγωγικής σκέψης στην οικονομικού τύπου λογική  του «μετρήσιμου» 
  • η υπεράσπιση του σχολείου της καλλιέργειας της ολόπλευρης γνώσης ενάντια στον κατακερματισμό της 
  • η ριζική αντίθεσή μας σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που μετατρέπει τα σχολεία από κυψέλες μάθησης σε εξεταστικά κέντρα όπου κυριαρχεί η εμπορευματοποίηση του μορφωτικού αγαθού και ευνοείται εξόφθαλμα η οικονομία των φροντιστηρίων 
  • η αγωνία για την εγκατάλειψη της επιδίωξης της ολόπλευρης γνώσης με υποκατάστασή της από την προώθηση της απόκτησης δεξιοτήτων 

Εξετάσεις «τύπου PISA» μόνο κακό έχουν να κάνουν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Προς χάρη της «επιτυχίας» το περιεχόμενο της διδασκαλίας των μαθημάτων υποχωρεί έναντι των μεθόδων «πώς να πετύχεις στο τεστ». Εκπαιδευτικοί και μαθητές λειτουργούν όχι αναζητώντας το «γιατί» της ουσιαστικής μάθησης αλλά το «τι» και το «πώς» μιας κενής ουσίας «επιτυχίας».

Η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. γνωρίζει πολύ καλά τις ανάγκες της δημόσιας εκπαίδευσης. Τις έχει αναδείξει με τους αγώνες και τις διεκδικήσεις της η Δ.Ο.Ε. και το εκπαιδευτικό κίνημα συνολικά. Δεν προσδοκά από τις ζημιογόνες εξετάσεις να μάθει το τι όφειλε να έχει ήδη πράξει. Της είναι γνωστή η ανάγκη ουσιαστικής ενίσχυσης της σχολικής στέγης και των υποδομών, της μείωσης του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, της κάλυψης των ελλείψεων σε εκπαιδευτικούς με μόνιμο προσωπικό ώστε να σταματήσει η αθλιότητα της αναπλήρωσης, η ολόπλευρη ενίσχυση όλων των δομών της ειδικής αγωγής, η πρόσληψη ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών για όλα τα σχολεία, τα πραγματικά, με βάση την παιδαγωγική επιστήμη, σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα και σχολικά βιβλία.

Ως Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. υπερασπιζόμαστε το δημόσιο σχολείο, τον παιδαγωγικό ρόλο των εκπαιδευτικών και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών/τριών μας. 

Με βάση τα παραπάνω: 

Κηρύσσουμε πανελλαδική διευκολυντική στάση εργασίας για το πρώτο 4ωρο του πρωινού προγράμματος, στις 22 Μαΐου, ημέρα διεξαγωγής των εξετάσεων, προκειμένου να ακυρώσουμε τις εξετάσεις  κατηγοριοποίησης και αποκλεισμού, με δυνατότητα επιπλέον  στάσης που θα κηρυχθεί από τους Σ.Ε.Π.Ε.

Καλούμε τους Συλλόγους Π.Ε. της χώρας να προβούν σε κοινές ενημερώσεις – συζητήσεις με τις ενώσεις – συλλόγους γονέων και συλλόγους διδασκόντων, ώστε να απορρίψουν τη συμμετοχή στις εξετάσεις.

Καλούμε τους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν στις κινητοποιήσεις προκειμένου να αποτραπεί η παραπέρα υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου. 


Κήρυξη στάσης εργασίας την Τετάρτη 22 Μαΐου 2024

Η Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ, ύστερα από αίτημα της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ, κηρύσσει τετράωρη διευκολυντική στάση εργασίας, τις πρώτες ώρες του προγράμματος, για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, την Τετάρτη 22/5/2024, ημέρα διεξαγωγής της “ελληνικής” PISA.

Από την Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ.

Μοιραστείτε το άρθρο