Οικολογική “βόμβα” στην καρδιά του Θερμαϊκού με την κατασκευή πλωτού τερματικού LNG

Στην τελική ευθεία βρίσκεται η δημιουργία ενός ακόμη πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Αυτή τη φορά στη ΒΔ πλευρά του Θερμαϊκού σε απόσταση αναπνοής από το κέντρο της Θεσσαλονίκης και εντός της  θαλάσσιας προστατευόμενης περιοχής ενός πολύτιμου οικοσυστήματος, του Δέλτα Αξιού, χαρακτηρισμένη περιοχή Natura 2000.

Έργο, για το οποίο τοπική κοινωνία και αρμόδιοι φορείς δεν γνωρίζουν τίποτα! Ούτε για το έργο, ούτε για τις συνέπειες του στην οικονομική ζωή της περιοχής και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Ακόμη κι αν τηρηθούν προβλέψεις για μη χρήση χλωριωμένου θαλάσσιου ύδατος για αεριοποίηση του υγροποιημένου LNG  – η περιβαλλοντική μελέτη αναμένεται – οι επιπτώσεις δεν θα είναι αμελητέες, σε μία “κλειστή” θάλασσα όπως αυτή του Θερμαϊκού.

Σε φάση εκκίνησης

Το έργο «THESSALONIKI FSRU» της «ELPEDISON ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» βρίσκεται σε φάση εκκίνησης, με επιθυμητή, όπως η ίδια η εταιρεία αναφέρει, ημερομηνία έναρξης αρχές του 2026. Ωστόσο οι εργαζόμενοι ψαράδες, μυδοκαλλιεργητές της περιοχής, αλλά και οι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης και των όμορων δήμων όχι, μόνο δεν έχουν επαρκή ενημέρωση για τις περιβαλλοντικές συνέπειες ενός τέτοιου έργου, το οποίο ετοιμάζεται να υλοποιηθεί σε μία “κλειστή” θάλασσα, όπως ο Θερμαϊκός, αλλά οι περισσότεροι ούτε καν γνωρίζουν την ύπαρξή του.

Επιστήμονες έχουν επισημάνει τους κινδύνους από τέτοιες εγκαταστάσεις και την ανάγκη αυστηρών περιβαλλοντικών προβλέψεων και όρων, καθώς κινδυνεύει να επηρεαστεί το σύνολο του θαλάσσιου οικοσυστήματος και όχι μόνο. Δεν είναι μόνο η περίπτωση – την οποία ουδείς μπορεί να θεωρήσει απίθανη – ενός ατυχήματος. Η διαρροή το 2005 σε αγωγό στη Νιγηρία και η πλήρης καταστροφή της υδρόβιας ζωής και κατά συνέπεια της αλιείας, αποδεικνύει ότι μηδενική υποβάθμιση των κινδύνων δεν υπάρχει.

Το σημαντικότερο ωστόσο ως προς τις συνέπειες είναι η μέθοδος αεριοποίησης του LNG που ακολουθείται, με πιο συνήθη (και πιο οικονομική) την άντληση μεγάλων ποσοτήτων θαλασσινού νερού, το οποίο χλωριώνεται προκειμένου να θερμανθεί το υγροποιημένο LNG και να μετατραπεί σε φυσικό αέριο. Να σημειωθεί ότι η θερμοκρασία του υγροποιημένου αερίου είναι στους -160C. Τα υπολείμματα που ρίχνονται στη θάλασσα, υπολογίζεται ότι κατεβάζουν σημαντικά τη θερμοκρασία του νερού της θάλασσας, με τις ανάλογες επιπτώσεις από τη μείωση της θερμοκρασίας του νερού στη χλωρίδα και πανίδα του θαλάσσιου πυθμένα, καθώς το κρύο νερό παραμένει στον πυθμένα καταστρέφοντας κάθε ζωή. Επίσης, λόγω της χλωρίωσής  μπορεί να αποστειρωθούν τεράστιες ποσότητες νερού που μένουν χωρίς οργανισμούς με τραγικές επιπτώσεις στην αλιεία κλπ .

Ωστόσο ακόμη και για το θέμα αυτό να υπάρξει πρόβλεψη, ουδείς μπορεί να αποσοβήσει τους παράγοντες κινδύνου για το οικοσύστημα και το περιβάλλον και να διασφαλίσει την εργασία και την ενασχόληση με τη θάλασσα των κατοίκων της περιοχής. Οι καθαρισμοί των αντλιών και των μηχανημάτων, καθώς όλα αυτά τα ιδιαίτερα τοξικά λύματα  καταλήγουν στη θάλασσα. Οι προβλέψεις για ζώνες αποκλεισμού και ασφαλείας πέριξ της πορείας των πλοίων που μεταφέρουν το LNG, αλλά και της ίδιας της εγκατάστασης, όπου απαγορεύεται η αλιεία. Τα ιδιαίτερα τοξικά υφαλοχρώματα, αλλά και η εξάτμιση του αερίου είναι ενδεικτικά κάποιοι από τους παράγοντες που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη για την ήδη επιβαρυμένη περιοχή της Δυτικής Θεσσαλονίκης και του Θερμαϊκού.

Για να έχουμε μία ιδέα των μεγεθών, στο αντίστοιχο παράδειγμα της Αλεξανδρούπολης όπου ακολουθείται “μικτό σύστημα” για την αεριοποίηση του LNG (δηλαδή και ενέργεια και νερό), χρειάζονται 30 εκατ. τόνοι νερό τον χρόνο (!) όπως αναφέρεται και στους Περιβαλλοντικούς Όρους εγκατάστασης και λειτουργίας του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης.

Πρόκειται δηλαδή, ακόμη κι αν τηρηθούν περιβαλλοντικοί όροι, για μία υποβάθμιση της θαλάσσιας ζωής και του οικοσυστήματος σε όλο τον κόλπο του Θερμαϊκού με ό,τι αυτό σημαίνει για όλες τις άλλες μορφές δραστηριότητας, καθώς και για την ίδια τη ζωή των κατοίκων . Με ορατό τον κίνδυνο, ο Θερμαϊκός εκτός από “κλειστή” θάλασσα, να μετατραπεί σε “νεκρή” θάλασσα.

Εντός 15 ημερών…

Την προηγούμενη βδομάδα η Ρυθμιστική Αρχή μάλιστα γνωστοποίησε στους δήμους της περιοχής την πρόθεση της εταιρείας για τροποποίηση της άδειας της και ζητούσε τις παρατηρήσεις τους εντός 15 ημερών! Συγκεκριμένα ζητά  να μετακινήσει τη θέση εγκατάστασης του Πλωτού Τερματικού Σταθμού Φυσικού Αερίου (Floating Storage and Regasification Unit, FSRU)” και να προσθέσει ένα δεύτερο πλοίο στο πλωτό τερματικό LNG.

Σημειώνεται δε ότι όπως η ίδια η Elpedison αναφέρει το νέο τερματικό αναμένεται να καλύψει και τις ανάγκες της σε ενέργεια, καθώς σχεδιάζει την υλοποίηση νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στη Θεσσαλονίκη. Μία κίνηση που ήδη έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις πολιτών στην ήδη επιβαρυμένη περιβαλλοντικά περιοχή της δυτικής Θεσσαλονίκης, όπως και καταγγελία οργανώσεων  για τον τερματικό σταθμό LNG στον Θερμαϊκό.

Αναλυτικά η επιστολή της ΡΑΑΕ προς τους Δήμους:

Μαρίνα Γ. Μεϊντάνη

 

Μοιραστείτε το άρθρο