ΣΣΠ: Ερωτήσεις και Απαντήσεις για την κυβερνητική εκστρατεία κατάργησης του Άρθρου 16

Απέναντι στη λυσσασμένη προπαγάνδα της κυβέρνησης, όλων των νεοφιλελεύθερων «ανθρώπων της αγοράς» και της ελίτ, των ΜΜΕ για να βάλουν ταφόπλακα στη δημόσια και δωρεάν παιδεία, νέοι και εργαζόμενοι δίνουμε τις απαντήσεις που τούς αξίζουν!

«Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι καλύτερα από τα δημόσια.»

Αντιθέτως. Όσους όρκους κι αν δώσει η κυβέρνηση ότι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα είναι υποτίθεται «μη κερδοσκοπικά». Όσες υποτίθεται «προϋποθέσεις» και «αυστηρά κριτήρια» και αν μάς πει ότι βάζει. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα ιδρύονται και θα λειτουργούν όπως κάθε επιχείρηση: είναι Πανεπιστήμια Α.Ε. Διαρκώς θα καταπατούν κάθε «όρο». Θα κυνηγάνε σπουδαστές-πελάτες. Θα μειώνουν όλα τα κόστη για να κερδίζουν περισσότερο. Η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης θα πέσει κάθετα. Η απώλεια οποιασδήποτε παρέμβασης από το κράτος, σημαίνει πως το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών, το μορφωτικό και τεχνικό επίπεδο θα είναι υποβαθμισμένο. Θα υπακούει στενά στις «ανάγκες της αγοράς». Αυτό δεν σημαίνει «πολλές και καλές δουλειές» (η προπαγάνδα του Μητσοτάκη, του Άδωνι κ.λπ.). Σημαίνει μια επιφανειακή κατάρτιση ή απόκτηση «δεξιοτήτων», αντίστοιχη της σημερινής «ζούγκλας της αγοράς εργασίας» (ανεργία, κακοπληρωμένες, «ελαστικές» δουλειές κ.λπ.).

Τα πτυχία θα μετατραπούν σε μια σούπα. Γνώσεις και επαγγελματικά δικαιώματα δεν θα εξαρτώνται από το επιστημονικό πεδίο, αλλά από το πόσο βαθιά είναι η τσέπη μας. Θα πάμε προς «γρήγορα» 2ετή ή 3ετή προγράμματα σπουδών, κατά παραγγελία, σαφώς υποβαθμισμένα σε σύγκριση με τα σημερινά.

Αυτά είναι παντού τα αποτελέσματα της αποθέωσης της «ιδιωτικής πρωτοβουλίας», των ιδιωτικοποιήσεων. Έχουν οδηγήσει σε καταστροφές και εγκλήματα (Τέμπη, πλημμύρες, πυρκαγιές κ.λπ.), αφήνοντας πίσω τους θύματα.

«Το άρθρο 16 είναι αναχρονιστικό, δεν υπάρχει ούτε στη Βόρεια Κορέα.»

Αναχρονισμός είναι η «αριστεία» και η εμπορευματοποίηση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Γιατί μας γυρίζουν σε παλιότερες εποχές, όπου η μόρφωση ήταν προνόμιο μόνο των πλουσίων και αριστοκρατών.

Μέσα από τα δημόσια πανεπιστήμια είναι που έχει προαχθεί η επιστήμη, η έρευνα, η τεχνολογική ανάπτυξη, η πρόοδος του βιοτικού επιπέδου, γενικότερα της κοινωνίας. Όλα αυτά είναι κατακτήσεις των εργατικών και νεολαιίστικων αγώνων πάνω από ενός αιώνα! Στη χώρα μας, έχουν έρθει σαν αποτέλεσμα της μαζικοποίησης της εκπαίδευσης, που κερδήθηκε μετά από την Εξέγερση του Πολυτεχνείου και με σκληρούς αγώνες σε όλη τη Μεταπολίτευση: έτσι μπόρεσαν τα παιδιά των εργαζομένων και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων να μπαίνουν πιο μαζικά στα ΑΕΙ. Η κατάργηση του άρθρου 16 μας γυρίζει 70 χρόνια πίσω στις δεκαετίες του 1950 και 1960, όπου πρόσβαση στα πανεπιστήμια (όπου υπήρχαν και δίδακτρα) ήταν εξαιρετικά φιλτραρισμένη, σχεδόν απαγορευτική για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών. Σηματοδοτεί μια συνολική οπισθοδρόμηση, που προσπαθεί να επιβάλλει η κυβέρνηση στην ελληνική κοινωνία. Αναχρονιστικό είναι το δικό τους «όραμα», το πανεπιστήμιο λίγων «αρίστων».

«Το νομοσχέδιο για το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο δεν είναι αντισυνταγματικό. Οι αντίθετες φωνές είναι λαϊκισμός και κινδυνολογίες.»

Η ίδρυση μη κρατικών / ιδιωτικών πανεπιστημίων είναι ΚΡΑΥΓΑΛΕΑ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ. Όσους «ειδικούς» συνταγματολόγους ή δήθεν «νομικές ερμηνείες» και να επιστρατεύσει η κυβέρνηση και τα ΜΜΕ, δεν μπορεί να κρυφτεί αυτή η κατάφορη αλήθεια, αυτό που ΚΑΘΑΡΑ ΚΑΙ ΞΑΣΤΕΡΑ λέει το άρθρο 16: «H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση… H σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται».

Δεν είναι πρώτη φορά που η Κυβέρνηση Μητσοτάκη προχωρά σε τέτοιες ενέργειες. Πρόκειται για μια κυβέρνηση νταή, που καταπατά την ίδια την τυπική νομιμότητα (παρακολουθήσεις/υποκλοπές, απευθείας αναθέσεις κ.λπ.), τα ανθρώπινα δικαιώματα (Πήλος, στρατόπεδα συγκέντρωσης), το ίδιο το Σύνταγμα (περικοπή συντάξεων, εφαρμογή των μνημονίων…). Όλη η διακυβέρνησή τους είναι ΕΝΑ ΔΙΑΡΚΕΣ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ, πολιτικό, στη λειτουργία της βουλής, στις φωτογραφικές διατάξεις που φέρνουν νύχτα και κατά παραγγελία. Με σκοπό να θωρακίσουν το καθεστώς τους, το πλιάτσικο σε βάρος των εργαζομένων με κάθε τρόπο, ώστε να πλουτίζει μια ελίτ στις πλάτες μας. Στελέχη της κυβέρνησης, «ημέτεροι», όλοι οι ανεπάγγελτοι που δεν έχουν δουλέψει ποτέ, όλοι αυτοί οι «ά(χ)ριστοι» βρίσκονται διαπλεκόμενοι σε κάθε λογής σκάνδαλα, παράνομες δραστηριότητες, βρωμιές, ανηθικότητες – και βέβαια δεν καταδικάζονται ποτέ από την ταξική «δικαιοσύνη» τους. Ο μόνο τρόπος για να τους σταματήσουμε είναι με τους αγώνες μας, με την πάλη για την ανατροπή αυτής της εγκληματικής, επικίνδυνης κυβέρνησης της ΝΔ.

«Με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα γυρίσουν πίσω οι νέοι από το εξωτερικό. Γιατί να δίνουμε χρήματα έξω;»

Αν η κυβέρνηση ήθελε να φέρει πίσω τους νέους (που έφυγαν με τα δικά τους Μνημόνια), θα μπορούσε να ενισχύσει τα δημόσια πανεπιστήμια: Να αυξήσει θέσεις, τμήματα, καθηγητές, χρηματοδότηση. Ο μόνος σκοπός της κατάργησης του άρθρου 16 είναι να κόψει κι άλλο τη δημόσια χρηματοδότηση της εκπαίδευσης. Να δώσει αυτά τα χρήματα στους ντόπιους και ξένους εμπόρους της εκπαίδευσης. Όλοι αυτοί που μιλάνε για «ιδιωτική πρωτοβουλία», όχι μόνο θα πάρουν έτοιμη πελατεία αλλά και διαρκώς μασάνε κρατικό χρήμα από επιδοτήσεις, ευρωπαϊκά προγράμματα κ.λπ. Λεφτά που βγαίνουν από το ξεζούμισμα και τη φορολογία των εργαζομένων. Αυτή είναι η «επιχειρηματικότητα», αυτό κάνουν όλοι οι «πετυχημένοι» καπιταλιστές σήμερα!

«Να ακολουθήσουμε το πετυχημένο μοντέλο ΗΠΑ και Ευρωπαϊκής Ένωσης.»

Στην Ελλάδα, περίπου το 70% των νέων 18-24 ετών φοιτά σε κάποιο ΑΕΙ. Στις ΗΠΑ, μόλις το 38%, στην Ευρώπη το 41%. Ειδικά στις ΗΠΑ, οι νέοι αναγκάζονται να παίρνουν «σπουδαστικά δάνεια» της τάξης των 80.000 ευρώ και τα αποπληρώνουν σαν σκλάβοι για όλη τους τη ζωή. «Πετυχημένο μοντέλο» σημαίνει περίπου οι μισοί φοιτητές να πεταχτούν εκτός εκπαίδευσης, ενώ οι υπόλοιποι να πνιγούν στα χρέη.

«Τι σας ενοχλεί να υπάρχουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δίπλα στα δημόσια;»

Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα «φυτέψουν» έναν άγριο, άνισο ανταγωνισμό σε βάρος των δημόσιων ΑΕΙ, που θα υποβαθμιστούν βίαια και δραστικά:

  • Γενίκευση της εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης και κάθε μορφής διδάκτρων, μετατροπή της μόρφωσης σε ακριβό εμπόρευμα. Στήνουν μια «αγορά» με τέλη φοίτησης (δίδακτρα) σε μεταπτυχιακά-προπτυχιακά, σεμινάρια-πιστοποιήσεις, ιδιωτικές λέσχες-εστίες, συγγράμματα, προγράμματα κατάρτισης-πιστοποιήσεων.
  • Οδηγούμαστε σε ντε φάκτο επιδείνωση της υποχρηματοδότησης, υποστελέχωσης, διάλυσης των υποδομών των δημόσιων ΑΕΙ. Η εφαρμογή της «αξιολόγησης» θα κλείνει ή θα συγχωνεύει σχολές.
  • Τα επαγγελματικά δικαιώματα στα πτυχία των δημόσιων ΑΕΙ θα υποβαθμιστούν περαιτέρω. Το πτυχίο γίνεται κουρελόχαρτο, τα ιδιωτικά θα έχουν «μονοπώλιο» σε πτυχία με ολοκληρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα.
  • Θα ενταθεί ο ταξικός αποκλεισμός, ο εξοστρακισμός των πιο φτωχών από την εκπαίδευση (μαζί με την ΕΒΕ, τράπεζα θεμάτων, ν+2, διάλυση φοιτητικής μέριμνας κ.λπ.).

Στόχος τους είναι: α) Να δημιουργήσουν πελατεία για την «αγορά της εκπαίδευσης», εμφανίζοντας «ελκυστικά» και «ανταγωνιστικά» εμπορεύματα-πτυχία. β) Να διαλύσουν τα επαγγελματικά και εργασιακά μας δικαιώματα. γ) Να κερδοσκοπήσουν πάνω στα δημόσια ΑΕΙ (χρήση υποδομών, εργασιών φοιτητών κ.λπ.). Μόνο η υπεράσπιση του Άρθρου 16, της δημόσιας δωρεάν παιδείας, σε ευθεία σύγκρουση με την κυβέρνηση και το μνημονιακό, νεοφιλελεύθερο καθεστώς μπορεί να μάς εγγυηθεί σπουδές, δουλειά και ζωή με αξιοπρέπεια.

«Παίρνω πτυχίο, φεύγω απ’ το πανεπιστήμιο. Τι με ενδιαφέρει το άρθρο 16;»

Με τη διαρκή υποβάθμιση αλλά και με την εξίσωση των πτυχίων ΑΕΙ με αυτά των κολλεγίων, τα πτυχία μας μετατρέπονται σε κουρελόχαρτα. Όλοι οι νέοι, είτε είμαστε α΄ ετείς είτε τελειόφοιτοι είτε ακόμα και μαθητές, καταδικαζόμαστε σ’ ένα διαρκές κυνήγι εξετάσεων, προσόντων, πιστοποιήσεων, σεμιναρίων (όπως κάνουν όλοι οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα, οι εκπαιδευτικοί κ.λπ.). Όλα αυτά είναι επί πληρωμή, μας υποχρεώνουν να βάλουμε το χέρι βαθιά στην τσέπη – τέτοια προγράμματα θα ξεφυτρώνουν παντού, σαν μανιτάρια, από τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, σέρνοντας μαζί τους τα δημόσια. Είναι συμφέρον μας να τους σταματήσουμε, όχι μόνο ως φοιτητές αλλά και ως εργαζόμενοι, σημερινοί ή αυριανοί. Δηλαδή να μπλοκάρουμε την κατάργηση του Άρθρου 16.

ΑΠΑΝΤΑΜΕ στα ψέματα, την προπαγάνδα, τη διαρκή ανομία της κυβέρνησης.

ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΥΜΕ τη δημόσια δωρεάν παιδεία, μεγάλη κατάκτηση των νέων και εργαζομένων.

ΟΡΓΑΝΩΝΟΥΜΕ την αντίστασή μας, με ενωτικό, μαζικό, αποφασιστικό Αγώνα Διαρκείας.

ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟΥΣ ΝΙΚΗΣΟΥΜΕ!

Μοιραστείτε το άρθρο