Επιστροφή στο Μεσαίωνα με την ευγενική χορηγία των ΜΜΕ και των τηλεδικαστών

Εδώ και λίγες ημέρες έχει ξεδιπλωθεί ένα κυνήγι μαγισσών και ένα ρεσιτάλ ομοφοβίας, θρησκοληψίας και παραπληροφόρησης. Μεγάλη μερίδα των ΜΜΕ χρησιμοποιώντας clickbait τίτλους και ρεπορτάζ  με μηδενική έρευνα και εξακρίβωση των δηλώσεων ενός δικηγόρου, στοχεύουν στο υπερσυντηρητικό και κανιβαλιστικό θυμικό ενός κοινού που είναι έτοιμο να πάρει τις δάδες και να προβεί σε ιερά εξέταση. Τα γνωστά αυτά μέσα παραπληροφορούν και προσβάλλουν τη νοημοσύνη και την αξιοπρέπεια των θιγόμενων αλλά και των αναγνωστών/τηλεθεατών που έχουν την στοιχειώδη αντιληπτική ικανότητα. Στόχος αυτή τη φορά πολλών ιστοσελίδων και τηλεπερσόνων όπως η Τατιάνα Στεφανίδου και ο Γιώργος Λιάγκας είναι μία δασκάλα δημοτικού που έδειξε στην τάξη της το πολυβραβευμένο μικρού μήκους φιλμ σε παιδικά φεστιβάλ και διαγωνισμούς, “Shower Boys”. Μία ταινία που εξερευνά τα όρια της αρρενοπώτητας, της φιλίας δύο αγοριών και του επιβαλλόμενου από μικρή ηλικία πατριαρχικού τρόπου σκέψης και συμπεριφοράς όπου τα παιδιά “πρέπει” να λειτουργούν και να φέρονται ως “άνδρες”.

Η ταινία εμπεριέχεται στον κατάλογο των προτεινόμενων ταινιών από την πλατφόρμα CINEDU. Στην πλατφόρμα του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου έχουν ελεύθερη πρόσβαση εκπαιδευτικοί των δύο βαθμίδων για τη χρήση στο πλαίσιο μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος σπουδών των σχολείων, υπό την εποπτεία του υπουργείου πολιτισμού και Αθλητισμού.

Στα πλαίσια της υπερσυντηρητικής και μεσαιωνικής εκστρατείας δεν δίστασαν να αναφέρουν την ταινία ως “ερωτική” και να αναδημοσιεύσουν χωρίς καμία εξακρίβωση τις δηλώσεις του δικηγόρου Κατσιβαρδά, υποστηρικτή του κόμματος του Ηλία Κασιδιάρη. Σύμφωνα με το δικηγόρο, η σκηνή με το φιλί προκάλεσε «σοκ» σε έναν μαθητή του σχολείου όπου προβλήθηκε το εννιάλεπτο φιλμ, «Το παιδί γύρισε από το σχολείο σε άθλια ψυχολογική κατάσταση, άρρωστο και κάνοντας εμετούς», δήλωσε ο δικηγόρος, με τους γονείς του παιδιού αφού πληροφορούνται για την προβολή του φιλμ, να ξεκινούν τις διαδικασίες για μηνύσεις και το κυνήγι μαγισσών. Χαρακτηριστικό της πλήρους χυδαιότητας και της θρασύτατης αντιμετώπισης της κατάστασης αποτελεί ότι το κρεσέντο ακροδεξιών και ομοφοβικών επιθέσεων πραγματοποιήθηκε από άτομα που δεν μπήκαν καν στη διαδικασία να δουν την ταινία.

Η ευθύνη των ΜΜΕ είναι τεράστια καθώς πρόκειται για πλήρη ανικανότητα να προχωρήσουν στην παραμικρή έρευνα για τη στοιχειοθέτηση των ανυπόστατων κατηγοριών καθώς και για τη στοχευμένη προσπάθεια να προκαλέσουν την ασυνάρτητη οργή ενός μισαλλόδοξου κοινού διασπείροντας γελοία και χοντροκομμένα ψέματα.

Θ.Λ.


Δηλώσεις του σκηνοθέτη του Shower Boys:

Υπέπεσε στην αντίληψη μας πως η ταινία μας, ‘Αγόρια στο Ντους’, βρέθηκε στη δημοσιότητα στα ελληνικά ΜΜΕ. Ο λόγος αφορά στη φερόμενη καταγγελία ενός γονιού, εις βάρος μίας καθηγήτριας που έδειξε την ταινία σε μία ομάδα παιδιών.

Υπήρξαν ισχυρισμοί πως αυτό το μικρού μήκους φιλμ είναι ερωτικού χαρακτήρα και απεικονίζει σεξουαλικές περιπτύξεις μεταξύ παιδιών. Οι ισχυρισμοί αυτοί είναι χωρίς καμία λογική και, ως σκηνοθέτες, δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πως η ταινία και η θεματική της θα μπορούσε να ερμηνευτεί καθ’ αυτόν τον τρόπο. Η ταινία αυτή δε δείχνει απολύτως τίποτα τέτοιο.

Αυτή η παραπληροφόρηση που έχει γιγαντωθεί σε κάποια ελληνικά Μέσα είναι σοκαριστικά λανθασμένη και, πραγματικά, έχουμε σοβαρές αμφιβολίες πως κάποιος από τους ιθύνοντες αυτών των ισχυρισμών έχει δει την ταινία.

Τα ‘Αγόρια στο Ντους’ αφηγείται μία ιστορία αρσενικής φιλίας, πως δύο πολύ καλοί φίλοι εξερευνούν τις νόρμες της αρρενωπότητας, τι σημαίνει το να ‘γίνεις άνδρας’ και, σε τελική ανάλυση, πως η φιλία τους αυτή δέχεται ταυτόχρονα αμφιβολίες, αλλά και στήριξη από τους ενήλικες γύρω τους.

Είναι ένα παγκοσμίως αναγνωρισμένο φιλμ, με πολλαπλά βραβεία στο ενεργητικό του, συμπεριλαμβανομένου του Καλύτερη Ευρωπαϊκή Ταινία Μικρού Μήκους για Παιδιά, από το σημαίνον ECFA (Ευρωπαϊκή Ένωση Παιδικών Ταινιών), το οποίο μάλιστα φέρει την αιγίδα πολλών ευρωπαϊκών κινηματογραφικών Ινστιτούτων, ανάμεσά τους και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Το ‘Αγόρια στο Ντους’ χρησιμοποιείται καθημερινά σε εκπαιδευτικές πλατφόρμες σε ολόκληρη την Ευρώπη και το έχουν δει χιλιάδες παιδιά, από την πρώτη του προβολή, το 2021. Στηρίζουμε απερίφραστα την απόφαση της δασκάλας να χρησιμοποιήσει την ταινία στη σχολική αίθουσα. Οι ταινίες πρέπει να συζητιούνται και να υπάρχει διάλογος, μα είναι αναμφισβήτητα προβληματικό όταν γίνονται ισχυρισμοί πάνω σε μία ολωσδιόλου λανθασμένη βάση. Ελπίζουμε πως το ελληνικό κοινό θα δείξει την κριτική σκέψη, φιλτράροντας τις πληροφορίες που ανακινούνται αυτή τη στιγμή, και ότι οι άνθρωποι θα βρουν χρόνο να παρακολουθήσουν την ταινία εάν τους δοθεί η ευκαιρία.»

Κρίστιαν Ζέτεμπεργκ, σκηνοθέτης

Μοιραστείτε το άρθρο