Του Κ. Παπαδάκη, δικηγόρου
Και ξαφνικά παρήχθη η είδηση της ημέρας. «Εκπρόσωπος της ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. επικεφαλής των εξεγερμένων στην πλατεία Αγίου Ιωάννου της Αγίας Παρασκευής». Έτσι γράφουν τα μισά Μέσα. Τα άλλα μισά γράφουν «Η εκπρόσωπος της ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. κρύβεται πίσω από τις κινητοποιήσεις».
Η κίτρινη προπαγάνδα δεν έχει ακόμα αποκτήσει ενιαία γραμμή αν τελικά η ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. και το κατονομαζόμενο πρόσωπο ηγείται ή κρύβεται πίσω από τις κινητοποιήσεις των εξεγερμένων. Στην πραγματικότητα δεν συμβαίνει τίποτε από τα δύο.
Η συγκέντρωση της 5/5/2020 στην πάνω πλατεία της Αγίας Παρασκευής δεν υπήρξε αποτέλεσμα διοργάνωσης πάρτι από την ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. ή οποιονδήποτε άλλο φορέα. Η ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. άλλωστε δεν έχει ως σκοπό της να διοργανώνει πάρτι, αλλά διαδηλώσεις και κινητοποιήσεις. Υπήρξε μία αυθόρμητη συγκέντρωση νεολαίας, όπως σε πάρα πολλές άλλες πόλεις της Ελλάδας προχθές, που δείχνει όχι μόνο τη φυσική της ανάγκη να βγει και να συναναστραφεί μετά από δύο μήνες καραντίνας, αλλά και την απέχθεια στην καθημερινή λογική του «αποφασίσαμεν και διατάσσομεν» και στις υπερβολές με τις οποίες η κυβέρνηση προσπαθεί να εκμεταλλευτεί τα μέτρα προστασίας για την πανδημία για να περιορίσει δικαιώματα και ελευθερίες.
Αλλά και σύμφωνα με αυτά που διατυμπανίζει καθημερινά η κυβερνητική ενημέρωση, αυτό που απαγορεύεται είναι όχι οι συγκεντρώσεις, αλλά οι συναθροίσεις άνω των δέκα ατόμων. Συνάθροιση, όμως, σύμφωνα με την ίδια την έννοια του νόμου (ΠΔ 141/1991 άρθρου 129 παρ. 1) θεωρείται η συγκέντρωση πολλών ατόμων για τον ίδιο σκοπό μετά από προηγούμενη συνεννόηση για τη λήψη απόφασης και κοινή ενέργεια, ενώ συγκέντρωση (παρ. 2 ίδιου άρθρου) θεωρείται η μάλλον συμπτωματική και χωρίς προηγούμενη συνεννόηση συρροή πολλών προσώπων στο ίδιο μέρος για σκοπούς διαφορετικούς από αυτούς της συνάθροισης, όπως είναι η ψυχαγωγία, η παρακολούθηση θρησκευτικών τελετών ή αθλητικών εκδηλώσεων, η εμπορία κλπ.
Ο νομοθέτης της διάταξης αυτής, Μητσοτάκης ο Α΄, γνωστός και από τη ρήση του προς την αστυνομία «Το κράτος είστε εσείς», στην προσπάθειά του να περιορίσει τη συνταγματική προστασία των συναθροίσεων διατύπωσε την παραπάνω διάταξη, στην οποία εξαίρεσε την έννοια της συγκέντρωσης από αυτήν της συνάθροισης, που είναι σαφώς στενότερη, ενώ ενέταξε στις συγκεντρώσεις και περιπτώσεις που έχουν μάλλον χαρακτήρα συνάθροισης (π.χ. παρακολούθηση θρησκευτικών τελετών ή αθλητικών εκδηλώσεων), ακριβώς για να τις εξαιρέσει από την καταστολή.
Σήμερα, η κυβέρνηση αυθαιρετεί απέναντι σε αυτή τη διάταξη, διότι χαρακτηρίζει αυθαίρετα ως συναθροίσεις συγκεντρώσεις προσώπων που μόνο σκοπό (όχι κοινό) είχαν το να κυκλοφορήσουν ανάμεσα σε κόσμο ύστερα από ένα δίμηνο καραντίνας, πράγμα το οποίο δεν μπορεί να θεωρείται τίποτε άλλο παρά ψυχαγωγία και φυσικά χωρίς καμία προηγούμενη συνεννόηση και κοινή ενέργεια ή κοινό σκοπό. Τέτοιο χαρακτήρα έχει η μαζική έξοδος της νεολαίας στις πλατείες, όχι φυσικά μόνο στην Αγία Παρασκευή, που καμία ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. και κανένας φορέας δεν είναι σε θέση να οργανώσει. Τις «οργανώνουν» οι ίδιες οι κοινωνικές ανάγκες τους και καμία φορά και η αντίδραση στον τρόπο με τον οποίο επιτάσσεται η κυβερνητική πολιτική, που δεν χάνει ευκαιρία να αξιοποιεί την κατάσταση της πανδημίας για να περνάει μέτρα περισσότερα από όσα χρειάζονται σε βάρος των ελευθεριών και των δικαιωμάτων.
Σε αυτό το τελευταίο, άλλωστε, η κυβέρνηση έχει δείξει πολλά δείγματα τελευταία. Από τη μία μεριά καλεί τον λαό να αυτοσυγκρατηθεί πολιτικά και να απέχει από συναθροίσεις, εκδηλώσεις και πολιτικές δραστηριότητες, από την άλλη η ίδια κάθε άλλο παρά «αυτοσυγκρατείται». Αντίθετα εκμεταλλεύεται την πανδημία για να θεσπίζει με διαδικασίες-εξπρές νομικές μεταβολές, που γνωρίζει ότι θα συναντήσουν ευρύτατες κοινωνικές αντιδράσεις, πλην όμως εκμεταλλεύεται την καθήλωση, την οποία η ίδια έχει επιβάλει στην κοινωνία, προκειμένου να τις προωθεί. Το νομοσχέδιο για την εκπαίδευση, το νομοσχέδιο για το περιβάλλον και πάμπολλες ρυθμίσεις για τα εργασιακά αποτελούν αδιάψευστους μάρτυρες αυτής της πρακτικής.
Ωστόσο, παρά τη θεσμική της παντοδυναμία, η κυβέρνηση έχει κάθε λόγο να μην αισθάνεται πολιτικά ασφαλής. Υπέστη δύο συντριπτικές ήττες τον προηγούμενο μήνα. Μία με την αποκάλυψη της απάτης των voucher, που αναγκάστηκε μέσα από την ευρύτατη κατακραυγή να ακυρώσει, και μία με την ανάκληση της μεταγωγής του απεργού πείνας κρατούμενου Βασίλη Δημάκη από τις φυλακές Γρεβενών στον Κορυδαλλό. Παράλληλα, απέτυχε να ματαιώσει τις πρωτομαγιάτικες κινητοποιήσεις, παρά τη θρασύτατη ανακοίνωσή της, με την οποία χωρίς καμία απολύτως αρμοδιότητα «αποφάσισε τη μετάθεση των εορταστικών εκδηλώσεων της Πρωτομαγιάς» (μία κυβέρνηση το μόνο που είναι αρμόδια να κάνει είναι να κηρύξει ή να μην κηρύξει ως αργία την Πρωτομαγιά και όχι να αποφασίσει πότε θα γίνουν οποιεσδήποτε κινητοποιήσεις), όπως απέτυχε να ματαιώσει και τη διαδήλωση της αντιρατσιστικής Αθήνας, που έγινε στις 21/3/2020 με πλήρη τήρηση των μέτρων ασφαλείας από την Κ.Ε.Ε.Ρ.Φ.Α., καθώς και πολλές άλλες κινητοποιήσεις με προεξάρχουσες αυτές στον χώρο των υγειονομικών, των υπαλλήλων της επιτροπής ασύλου, του επισιτισμού, κινητοποιήσεις συμπαράστασης στους πρόσφυγες και μετανάστες κλπ.
Για να επανέλθουμε στο θέμα, η ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. δεν διοργάνωσε κανένα πάρτι, ούτε τέθηκε επικεφαλής οποιασδήποτε εξέγερσης. Το «Φυσάει Κόντρα» είναι η δημοτική παράταξη της Αγίας Παρασκευής που από το 2014 με ποσοστά της τάξης του 5% εκπροσωπείται με μία έδρα στο δημοτικό συμβούλιο του δήμου Αγίας Παρασκευής, και στην οποία πράγματι ιδρυτικό και καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε και εξακολουθεί να διαδραματίζει η τοπική ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. Η παράταξη δεν γεννήθηκε από το πουθενά. Κρατάει μία ιστορική σκυτάλη που ξεκινάει από πολύ παλιά, όταν το 1990 για πρώτη φορά σχήμα της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς, υποστηριζόμενο από το τότε (εκτός Συνασπισμού) Κ.Κ.Ε. Εσωτερικού του Γιάννη Μπανιά, συμμετείχε στις δημοτικές εκλογές της Αγίας Παρασκευής με επικεφαλής την εκλιπούσα Σούλα Κολοκοτσά, χωρίς να καταφέρει βέβαια να πάρει έδρα, εξαιτίας του εκλογικού συστήματος. Αλλά και τη σκυτάλη μακρόχρονων και ποικίλων κινηματικών παρεμβάσεων στην Αγία Παρασκευή με τους αγώνες ενάντια στην εμπορευματοποίηση ελεύθερων χώρων, ενάντια στην κρατική καταστολή, στα μνημόνια κλπ.
Το «Φυσάει Κόντρα» λοιπόν επίσης δεν διοργάνωσε, αλλά κλήθηκε από νεολαίους που βρίσκονταν στην πλατεία την ώρα της αστυνομικής επέμβασης να προσέλθει για να συμπαρασταθεί, όπως κλήθηκαν και όλες οι άλλες δημοτικές παρατάξεις. Η εκπρόσωπός του, δημοτική σύμβουλος Μελίνα Αλεφαντή, που είναι και μέλος της ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α., πράττοντας όπως υπαγόρευε η κοινωνική της συνείδηση και το πολιτικό της καθήκον έσπευσε και ζήτησε το στοιχειώδες, την απομάκρυνση της αστυνομίας από την πλατεία, αφού προηγουμένως διαπίστωσε ότι η αστυνομία επιτέθηκε απρόκλητα στους συγκεντρωμένους και χωρίς καμία προηγούμενη σύσταση περί αποστάσεων ασφαλείας με σκοπό να τους διαλύσει, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις.
Σε αντίθεση με τη Μελίνα Αλεφαντή, ο δεξιός δήμαρχος της Αγίας Παρασκευής Βασίλης Ζορμπάς εμφανίστηκε στον χώρο και όχι μόνο στήριξε τα ΜΑΤ, αλλά δήλωσε προκλητικά ότι τα ΜΑΤ θα είναι κάθε μέρα στην πλατεία Αγίας Παρασκευής, προκαλώντας ουσιαστικά την απόφαση που ανακοινώθηκε από τον υφυπουργό Ν. Χαρδαλιά, ότι η πλατεία θα είναι κλειστή κάθε βράδυ με τα ΜΑΤ παρόντα.
Σύμφωνα με το «Φυσάει Κόντρα» (βλ. ανακοίνωση 6/5/2020 στην ιστοσελίδα του) :
“Το βράδυ της Τρίτης 5 Μαΐου ήταν το δεύτερο βράδυ που οι άνθρωποι σε όλες τις γειτονιές βγήκαν έξω χωρίς να πρέπει να στείλουν μήνυμα. Ήταν το βράδυ μιας μέρας που ήδη είχαν αρχίσει να ανοίγουν τα μαγαζιά, που συνέχισαν να λειτουργούν μεγάλοι χώροι εργασίας, που οι μεγαλύτεροι ίσως άρχισαν να αναρωτιούνται πώς θα συνεχίσουν την καθημερινότητά τους και οι έφηβοι σίγουρα άρχισαν να σκέφτονται πώς επιτέλους θα δουν τους φίλους τους μετά από τόσο καιρό. Ένα τέτοιο βράδυ επέλεξε ο δήμαρχος της Αγίας Παρασκευής να δείξει το χειρότερο πρόσωπο του αυταρχισμού του, στην επάνω πλατεία της Αγίας Παρασκευής, φέρνοντας τα ΜΑΤ να διαλύσουν τον κόσμο που βρέθηκε στον πιο αγαπητό χώρο της περιοχής μας. Τα προσχήματα που προβάλλει από χθες σε ΜΜΕ και δηλώσεις είναι τουλάχιστον φαιδρά και δεν πείθουν κανέναν ότι ο δήμαρχος έπραξε χθες για το συμφέρον των κατοίκων της πόλης”.
Η διαμαρτυρία της Μελίνας Αλεφαντή δεν ήταν τίποτε άλλο από αυτό που ήδη έχει δημοσιοποιηθεί στη δήλωσή της προς τον δήμαρχο και το δημοτικό συμβούλιο:
“Πληροφορήθηκα ότι διμοιρίες ΜΑΤ υπό την επίβλεψη του δημάρχου επιτέθηκαν απρόκλητα και έριξαν δακρυγόνα σε όσους βρίσκονταν στην πλατεία του Αγ. Ιωάννου σήμερα το βράδυ. Κανένας δήμαρχος ποτέ δεν έχει κάνει ξανά κάτι τέτοιο. Είναι δυνατόν, κ. Ζορμπά, να πιστεύετε ότι αυτό είναι λύση; Να φέρνετε ΜΑΤ στις πλατείες και στη γειτονιά μας να δείρουν κατοίκους και επισκέπτες της πόλης; Αυτές τις πρωτοβουλίες θέλετε να πάρετε για τον δήμο μας;
Πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω πώς μπορεί να σκεφτήκατε ότι αυτό είναι μια καλή ιδέα. Κανένα πρόβλημα δεν λύνει η παρουσία των ΜΑΤ. Το μόνο που κάνει είναι να τα πολλαπλασιάζει. Αν αυτό το κάνετε για να προωθήσετε τα τραπεζοκαθίσματα που λέγατε προεκλογικά, ξεχάστε το. Αν αυτό το κάνετε για να προσεταιριστείτε ένα συντηρητικό ακροατήριο, είναι διπλά θλιβερό. Πληροφορήθηκα επίσης ότι γυρνούσατε και φωνάζατε ότι τα ΜΑΤ θα είναι κάθε μέρα εκεί. Να μη το διανοηθείτε! Αυτό θα οδηγήσει σε μια συνεχή κατρακύλα για την πόλη μας”.
Απορίας άξιο είναι όχι γιατί η εκπρόσωπος του «Φυσάει Κόντρα» τήρησε αυτή τη στάση, αλλά γιατί ήταν (αν ήταν) μόνο αυτή από όλες τις υπόλοιπες δημοτικές παρατάξεις που τήρησε αυτή τη στάση. Τι έκανε η παράταξη του Κ.Κ.Ε., η «Λαϊκή Συσπείρωση» της Αγίας Παρασκευής με τον πολύπειρο επικεφαλής της Αντρέα Γκιζιώτη ; Τι έκανε η αξιωματική αντιπολίτευση του «αριστερού» πρώην δημάρχου «Γιάννη Σταθόπουλου», επί των ημερών του οποίου τουλάχιστον δεν είχαμε δει αστυνομικές επεμβάσεις των ΜΑΤ στην περιοχή; Αντιπολίτευση στα λόγια και στήριξη στην πράξη του κυβερνητικού αυταρχισμού; Δεν έχει υποπέσει στην αντίληψή μου μέχρι τώρα ούτε μία λέξη συμπαράστασης στη Μελίνα Αλεφαντή απέναντι στον οχετό του κίτρινου τύπου και της αστυνομολαγνίας, που τουλάχιστον απέδειξαν ότι παραμένει σταθερή η στοχοπροσήλωση του αντιπάλου τους στο πρόσωπο της ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α.
Αυτό το τελευταίο τουλάχιστον εμένα ως ιδρυτικό μέλος της ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α., μάλλον με κάνει υπερήφανο. Όπως φυσικά και η ίδια η στάση, η αγωνιστικότητα και το ήθος της Μελίνας.
Αθήνα, 7/5/2020
Κώστας Παπαδάκης