ΚΑΥΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ Μόνο κίνητρο το κέρδος, στο στόχαστρο της Τιτάν η Θεσσαλονίκη. Της Θεοπίστης Καπέτα

Εν μέσω πανδημίας, την ώρα που όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα αλλού, ο όμιλος Τιτάν καταθέτει αίτηση τροποποίησης για τη λειτουργία του εργοστασίου στην Ευκαρπία Θεσσαλονίκης ώστε να προχωρήσει πλέον στη καύση RDF-SRF (υπολείμματα απορριμμάτων). Η ανακοίνωση για την αλλαγή της απόφασης, που πάρθηκε το 2019, στάλθηκε στις 24 Μαρτίου 2020 στη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης (ΜΕΘ) για να προωθηθεί στους δήμους.

Το γεγονός ότι ένας τεράστιος όγκος απορριμμάτων καταλήγει σε χωματερές είναι ζημιογόνο τόσο για το περιβάλλον όσο και για την υγεία των πολιτών, ωστόσο η καύση δεν αποτελεί την «υγιή λύση», όπως συχνά παρουσιάζεται. Πρόκειται για μια εξίσου ζημιογόνα λύση, λόγω των αέριων ρύπων και των λοιπών σωματιδίων και στοιχείων που μπορούν να διασπείρονται στον αέρα, το έδαφος και τα ύδατα, και συνακόλουθα στα θηλαστικά και τα ψάρια, προκαλώντας μια ραγδαία αύξηση των παθήσεων που οφείλονται κατά ένα σημαντικό ποσοστό στα προϊόντα της καύσης (π.χ. αναπνευστικά προβλήματα, καρκίνος του πνεύμονα κτλ.). Οι συνέπειες γίνονται χειρότερες αν συνυπολογίσουμε τα ατυχήματα που μπορούν να συμβούν ανά πάσα στιγμή και να εκτροχιάσουν τη κατάσταση. Όλες οι επιπτώσεις της καύσης απορριμμάτων αιτιολογούνται εκτενώς στις αποφάσεις ειδημόνων, όπως της Ένωσης Χημικών και του Ιατρικού Συλλόγου Μαγνησίας. Μάλιστα, σύμφωνα και με τις αναφορές του κ. Κώστα Νικολάου, καθηγητή Οικολογίας και Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας στο ΑΠΘ, η ζημιογόνα εκπομπή βλαβερών ρύπων (π.χ. φουρανίων και διοξινών) είναι ήδη ορατή σε άλλες χώρες του κόσμου, μεταξύ αυτών στις ΗΠΑ, στην Ιαπωνία, στην Ολλανδία, στον Καναδά, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στη Δανία, στην Ελβετία κ.α. 

Ουσιαστικά, η προσπάθεια για δημιουργία εργοστασίων καύσης απορριμμάτων δεν είναι καινούργια, καθώς ήδη από το 2014 η τσιμεντοβιομηχανία έκανε πράξη όσα συζητιούνταν ήδη από το 2013 με τον δήμαρχο Βόλου Αχιλλέα Μπέο σχετικά με την ΑΓΕΤ. Η επιβάρυνση τόσο για το περιβάλλον όσο και για την υγεία των πολιτών είναι τεράστια. Ο κ. Παναγιώτης Σκούφογλου, κάτοικος Βόλου και μέλος της Επιτροπής Αγώνα Πολιτών Βόλου, αναφέρει: «δίνονται άδειες χωρίς να κοιτάνε τι καίνε τα εργοστάσια, το μόνο που έχει σημασία είναι το κέρδος, ενώ η τεράστια ρύπανση που προκαλείται εδώ και χρόνια από τα εργοστάσια και αυξάνεται διαρκώς θέτει σε κίνδυνο καθημερινά τους ανθρώπους».

Τώρα, η Τιτάν θέτει και επόμενο στόχο, που δεν είναι άλλος από τη δυτική Θεσσαλονίκη. Οι δήμαρχοι καλούνται να πάρουν θέση σε ένα ζήτημα που έχει προβληματίσει πολύ και τα δημοτικά συμβούλια και τους πολίτες. Οι πρώτοι κινητοποιούνται μέσω ενστάσεων και προχωρούν σε σύσταση επιστημονικών επιτροπών σχετικών με το θέμα, ενώ οι δεύτεροι μέσα από κινητοποιήσεις και δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης (πορείες, ανακοινώσεις, ψηφιακό υλικό, εκδηλώσεις). Σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Δεμουρτζίδη, δήμαρχο Παύλου Μελά, ήδη λαμβάνει χώρα η προσπάθεια σύστασης ενός μετώπου από τον ίδιο, τον δήμαρχο Λαγκαδά Γιάννη Ταγματζίδη και τον δήμαρχο Ωραιοκάστρου Παντελή Τσακίρη, προκειμένου μέσα από έγγραφες ενστάσεις στο αρμόδιο υπουργείο να αναχαιτιστεί η διαδικασία. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει: «Το ζήτημα είναι πολύ σημαντικό και μας αφορά όλους, γι’ αυτό έχω καταφύγει ήδη στο ΤΕΕ (Τεχνικό Επιμελητήριο), στο Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος Κρήτης και στην Ένωση Νοσοκομειακών Γιατρών, προκειμένου να δείξουμε σε όλους ότι η αντίθεσή μας στηρίζεται και σε επιστημονικά στοιχεία». Όσον αφορά την επιτροπή που έχει συσταθεί στη Θεσσαλονίκη, έχουν γίνει ήδη διάφορες επαφές με επιστήμονες και σε ανακοίνωσή της περιγράφεται η κατάσταση βάσει επιστημονικών στοιχείων και δεδομένων. Παράλληλα κατατίθενται ψηφίσματα και γίνονται δράσεις για την αύξηση της οικολογικής ενσυνείδησης.

Μοιραστείτε το άρθρο