ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΡΕΝΟ ΜΑΓΙΑ! Αγώνας για την υπεράσπιση της γης και της ζωής μας!

Στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου, οι Ζαπατίστας επικύρωσαν την απόφασή τους να αντιταχθούν στα μεγάλα έργα της κυβέρνησης του Λοπέζ Ομπραντόρ και κυρίως του αμφιλεγόμενου “Τρένου Μάγια”, το οποίο οι ομοσπονδιακές αρχές εμφανίζονται αποφασισμένες να προωθήσουν, ακόμη και παραβιάζοντας τη Σύμβαση 169 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για τους αυτόχθονες πληθυσμούς.

Συγκεκριμένα, ο Ζαπατιστικός Στρατός για την Εθνική Απελευθέρωση (EZLN), το Εθνικό Ιθαγενικό Κογκρέσο (CNI) και το Ιθαγενικό Συμβούλιο Διακυβέρνησης (CIG) αποφάσισαν να αντισταθούν στα μεγάλα έργα της κυβέρνησης Ομπραντόρ, είτε πρόκειται για το Τρένο των Μάγια, είτε για τον Corredor transístmico (ένωση Ατλαντικού – Ειρηνικού μέσω ενός μεγάλου αυτοκινητόδρομου), είτε για το Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Morelos.

Η πολιτική αντίστασης σε αυτά τα σχέδια της κυβέρνησης εδράζεται, όπως σημειώνει ο δικηγόρος Carlos González García, μέλος της Εθνικής Επιτροπής του CNI, στον συνδυασμό τριών στρατηγικών:

  • την οργάνωση των κοινοτήτων, 
  • τη γνωστοποίηση στα μέσα ενημέρωσης (εθνικά και διεθνή) των παραβιάσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων,
  • την ανάπτυξη μιας νομικής στρατηγικής μέσω προσφυγών, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι το Εθνικό Ιθαγενικό Κογκρέσο (CNI) δεν πρόκειται να προβεί στην άσκηση προσφυγών ιδίω ονόματι αλλά θα στηρίξει τις οργανώσεις που εναντιώνονται στα μεγαπρογράμματα και με νομικά μέσα..

Στο πλαίσιο αυτό και η τελευταία εκστρατεία συγκέντρωσης υπογραφών, η οποία συνοδεύεται από το ακόλουθο κάλεσμα:

ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΡΕΝΟ ΜΑΓΙΑ!

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΩΝ ΤΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ ΜΑΓΙΑ UCH´INBAL

ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΡΕΝΟ ΜΑΓΙΑ!

20 ΜΑΪΟΥ 2020

Έλεγε ο Canek:

«Εμείς είμαστε η γη. Μέσα μας μεγαλώνουν οι σπόροι. Εμείς τρέφουμε τις ρίζες. Κάτω από τα φυτά μας κυλούν τα νερά των cenotesi. Εμείς είμαστε η γη». Αυτοί είναι η βιωσιμότητα της λεηλασίας.

(Canek. Ermilio Abreu Gómez)

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΛΑΟΥΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΜΑΓΙΑ ΤΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ ΤΟΥ YUCATÁN

ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ

ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΕΝΙΚΑ

Εμείς, οι ιθαγενείς, κομμάτι του λαού Μάγια της χερσονήσου του Yucatán, που συμμετέχουμε στη Συνέλευση των Υπερασπιστών του Εδάφους Μάγια Múuch´Xíinbal, υψώνουμε τη φωνή μας για να καταγγείλουμε τα μεγαπρογράμματα των επιχειρήσεων που έχουν στόχο την υφαρπαγή της γης και του εδάφους, των τόπων και των χώρων όπου κατοικούμε, όπου ζει και τρέφεται η οικογένειά μας, όπου καλλιεργούμε τα χωράφια που έχουμε κληρονομήσει από τους παππούδες και τις γιαγιάδες μας, όπου πραγματοποιούμε τις τελετές μας και βιώνουμε την ταυτότητά μας με αξιοπρέπεια και βαθύ σεβασμό για τη μάνα φύση, όπου συμβιώνουμε με τον αέρα, το νερό, τα δέντρα, το καλαμπόκι, τον ήλιο, και κυρίως όπου μεγαλώνει ο σπόρος του μέλλοντος. Στη Συνέλευση είμαστε σίγουροι και αγωνιζόμαστε για να υπερασπιστούμε τη σκέψη που κατευθύνει τις πράξεις μας: Η ΓΗ ΔΕΝ ΠΩΛΕΙΤΑΙ ΟΥΤΕ ΝΟΙΚΙΑΖΕΤΑΙ!

Με μεγάλη ανησυχία παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια ότι στα χωριά και τα εχίδος μας φτάνει «περίεργος κόσμος» που προσφέρει χρήματα για να τους παραχωρήσουμε τη γη μας, προκειμένου να αναπτυχθούν μεγάλα αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα ή να κατασκευαστούν μεγάλες μονάδες εκτροφής χιλιάδων χοίρων που προορίζονται για εξαγωγή. Μέσω αυτών των προγραμμάτων μάς προσφέρουν θέσεις εργασίας, χρήματα για την ενοικίαση ή πώληση της γης, στην πραγματικότητα όμως το μόνο που έχουν καταφέρει είναι, σε κάποια χωριά, να προκαλέσουν διασπάσεις και συγκρούσεις μεταξύ των κατοίκων – ακόμα και μεταξύ συγγενών. Οι επιχειρηματίες αδιαφορούν αν τα «μεγάλα αναπτυξιακά τους έργα» αποψιλώνουν χιλιάδες εκτάρια ζούγκλας, μολύνουν το νερό των cenotes, τον αέρα και τη γη. Το μόνο όραμα που έχουν είναι να μετατρέψουν σε εμπόρευμα ό,τι είναι ιερό για μας. ΑΥΤΟΣ Ο ΑΓΩΝΑΣ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ!

Από την αρχή της εξαετούς διακυβέρνησης 2018-2024, αναγγέλλονται μεγάλα προγράμματα που «πυροδοτούν την ανάπτυξη» του νοτιοανατολικού Μεξικού, το οποίο ιστορικά βρισκόταν σε εγκατάλειψη. Μας λένε ότι τώρα η τύχη μάς χαμογελά αφού θα μας κατασκευάσουν ένα τρένο -και για να χαρούμε ακόμα περισσότερο θα είναι τρένο μάγια-, ότι δεν πρέπει πλέον να παραπονούμαστε γιατί θα έρθει η «ανάπτυξη» και θα πάψουμε να είμαστε φτωχοί, ότι το τρένο μάγια είναι μια πράξη «κοινωνικής δικαιοσύνης». Πρόκειται για ένα από τα προγράμματα προτεραιότητας αυτής της εξαετούς διακυβέρνησης, όπως διατυπώνεται και στο εθνικό σχέδιο ανάπτυξης. Είναι μια απόφαση που, όπως πάντα, έλαβαν οι από πάνω για τους από κάτω. Αλλά εμείς οι λαοί και οι κοινότητες δεν ζητήσαμε την κατασκευή κανενός τρένου, πόσο μάλλον ενός τρένου που να ονομάζεται μάγια.

Τότε:

  • Γιατί αυτή η «βιασύνη» να κατασκευαστεί ένα τρένο;
  • Ποιοι ζήτησαν την κατασκευή του τρένου;
  • Ποιον ευνοούν οι διαγωνισμοί για την κατασκευή του τρένου;
  • Γνωρίζουμε τις επιπτώσεις και τις ζημιές στο περιβάλλον;
  • Τι ξέρουμε για τους πόλους ανάπτυξης και το μέγεθός τους;
  • Γνωρίζουμε τις περιβαλλοντικές συνθήκες τις οποίες μπορεί να αντέξει η κάθε ζώνη για να μην καταρρεύσει;
  • Ξέρουμε καλά τι είναι το «Fibra»ii και με ποιον τρόπο διακυβεύεται το έδαφός μας;

Η απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα, που κανείς δεν θέτει, είναι μόνο μία και ονομάζεται λεηλασία. Μια λεηλασία που διατάσσει το κυβερνητικό περιβάλλον, και μπορούμε να διαβεβαιώσουμε άφοβα ότι χρησιμοποιούν τη στρατιωτικοποίηση, ως «συνακόλουθη» της επιβολής των μεγαπρογραμμάτων. Για τον λόγο αυτό καταγγέλλουμε διεθνώς ότι το Εθνικό Ταμείο Ανάπτυξης του Τουρισμού (FONATUR) αποτελεί τον εγγυητή εκ μέρους του μεξικανικού κράτους, για να φέρει σε πέρας τη λεηλασία των λαών μας και την επιβολή του κακώς ονομαζόμενου Τρένου Μάγια.

Αυτό το τίμημα της λεηλασίας, και η στρατιωτικοποίηση της χώρας που θα την εξασφαλίσει, είναι κάτι το οποίο δεν θέλουμε για τους λαούς και τις κοινότητές μας. Για τον λόγο αυτό κάνουμε έκκληση για εγχώρια και διεθνή αλληλεγγύη, προκειμένου να απαιτήσουμε την άμεση ακύρωση της κατασκευής του Τρένου Μάγια.

Εμείς, ως Συνέλευση Υπερασπιστών του Εδάφους Μάγια Múuch´ Xíinbal, δηλώνουμε ότι δεν συμφωνούμε με την κατασκευή του Τρένου «Μάγια» και ότι θα συνεχίσουμε να προβαίνουμε σε νόμιμες δράσεις σε εθνικό και διεθνές επίπεδο για να σταματήσουμε την ανάπτυξή τους. Η θέση μας είναι η εξής: ΔΕΝ θα επιτρέψουμε σε κανένα πρόγραμμα να εισβάλει και να υφαρπάξει το έδαφός μας, συμπεριλαμβανομένου του συγκεκριμένου «αναπτυξιακού τρένου». ΔΕΝ θα επιτρέψουμε την καταστροφή και τη μόλυνση των φυσικών πηγών μας. ΔΕΝ θα επιτρέψουμε να παραβιάζονται στο όνομα της «ανάπτυξης» τα θεσπισμένα από το σύνταγμα της χώρας και τους διεθνείς νόμους δικαιώματά μας. ΔΕΝ θα επιτρέψουμε να συνεχίσουν να ποδοπατούν την αξιοπρέπειά μας ως ιθαγενών λαών. ΑΥΤΟΣ Ο ΑΓΩΝΑΣ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ!

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αρκεί μόνο να θυμίσουμε ότι:

-Το τμήμα 1, μήκους 228 χιλιομέτρων και επένδυσης ύψους 15.538 εκατομμυρίων πέσος, παραχωρήθηκε στην κοινοπραξία MotaEngil México SAPI de C.V. σε συμφωνία με την China Communications Construction Company LTD, το Grupo Cosh S.A. de C.V. Eyasa S. De R.L. de C.V. και την Gavil Ingeniería S. A.

– Το Τμήμα 2, μήκους 235 χιλιομέτρων και επένδυσης ύψους 18.553 εκατομμυρίων πέσος, παραχωρήθηκε στην κοινοπραξία των εταιριών Operadora Carso (του Carlos Slim), Infraestructura y Construcción (Cicsa) και FCC Construcción.

– Το Τμήμα 3, μήκους 172 χιλιομέτρων και επένδυσης 10.192,9 εκατομμυρίων πέσος, παραχωρήθηκε στην κοινοπραξία των εταιριών Construcciones Urales S.A. de C.V., Gami Ingenería e Instalaciones S.A. de C.V. και Azvi S.A.U.

– Το Τμήμα 4, μήκους 257 χιλιομέτρων και επένδυσης ύψους 25 χιλιάδων εκατομμυρίων πέσος περίπου, θα εκχωρηθεί απευθείας από την κυβέρνηση του Μεξικού στη μεξικανική κατασκευαστική εταιρία ICA, η οποία ιδρύθηκε το 1947 και επιχειρεί σε περίπου δώδεκα χώρες της Λατινικής Αμερικής. Πρόκειται για απευθείας παραχώρηση αφού στην εταιρία έχει ήδη ανατεθεί το τμήμα του αυτοκινητόδρομου KantunilCancún.

– Το Τμήμα 5, μήκους 135 χιλιομέτρων, το ύψος της επένδυσης του οποίου δεν έχει καθοριστεί, θα παραχωρηθεί στο ταμείο επενδύσεων της BlackRock, δεδομένου ότι, σύμφωνα με τον Jiménez Pons, έχει ήδη το πλεονέκτημα στον διαγωνισμό γι’ αυτό το σιδηροδρομικό κομμάτι.

– Τα Τμήματα 6 και 7, μήκους 510 χιλιομέτρων και επένδυσης ύψους 32 χιλιάδων εκατομμυρίων πέσος περίπου, παραχωρήθηκε στο υπουργείο Εθνικής Αμύνης, προκειμένου να αποφευχθεί, σύμφωνα με τις δηλώσεις τους, η γραφειοκρατία που καθυστερεί τη διαδικασία κατασκευής του σιδηροδρομικού έργου, καθώς και για να εξοικονομηθεί το 20% περίπου του κόστους των τελικών τμημάτων. Όλες αυτές οι εταιρίες έχουν ένα ιστορικό ανεντιμότητας και διαφθοράς, το οποίο αυτή η κυβέρνηση όχι μόνο δεν θέλησε να ερευνήσει, αλλά αντιθέτως τις επιβραβεύει προσφέροντάς τους νέες ευκαιρίες, όπως ακριβώς συνέβαινε και τις προηγούμενες εξαετίες.

https://asambleamaya.wixsite.com/muuchxiinbal/no-al-tren-maya

[email protected]

i Πρόκειται για φυσικές δεξαμενές νερού οι οποίες συνδέονται με υπόγεια ποτάμια. Αυτό το υπέροχο φυσικό φαινόμενο το συναντάμε κυρίως στη χερσόνησο του Yucatán, όπου υπάρχουν χιλιάδες, σε διάφορες μορφές. Αυτές οι σπηλαιώδεις, ημιανοιχτές ή ανοιχτές cenotes έχουν φυσικό νερό και αποτελούν πηγή ζωής για χιλιάδες ζωντανούς οργανισμούς.

ii Όπως αναγράφεται στα διαφημιστικά φυλλάδια της κυβέρνησης, «οι σταθμοί θα χρηματοδοτηθούν μέσω ενός Κεφαλαίου Υποδομών και Ακινήτων ονόματι Fibra Tren Maya» (Fonatur – Εθνικό Ταμείο Ανάπτυξης του Τουρισμού, 2019).

 

ΠΗΓΗ: paliacate Zapatista 

Μοιραστείτε το άρθρο