ΓΙΑΤΙ ΠΕΘΑΙΝΕΙ Ο ΔΗΜΑΚΗΣ;

Της Σοφίας Κασβίκη, διευθύντριας του Εσπερινού ΓΕΛ Πατρών, από όπου αποφοίτησε ο Βασίλης Δημάκης

Ο κόσμος των σωφρονιστικών καταστημάτων συνιστά έναν μικρόκοσμο, με τον οποίο όσοι έρχονται σε επαφή το διαπράττουν αναγκαστικά, είτε επειδή άπτεται των επαγγελματικών τους υποχρεώσεων, είτε επειδή συμπεριλαμβάνεται σε αυτόν οικείο πρόσωπο χρήζον της συμπαράστασης και της ενισχύσεώς τους. Ελάχιστοι είναι εκείνοι που το διαπράττουν κατ’ επιλογή, μόνο και μόνο επειδή θεωρούν ότι «δεν έχουν το δικαίωμα να ευτυχούν μόνοι τους». Στους τελευταίους συμπεριλαμβάνονται εκπαιδευτικοί που προσφέρουν εθελοντική διδασκαλία σε όσους από τους εγκλείστους αποφασίζουν να απεκδυθούν το παρελθόν τους και να βαδίσουν την επίμοχθο οδό του σχολείου, μέσα στους συγκεκριμένους ανοίκειους χώρους που δεν προσφέρουν οργανωμένες δομές λυκειακής εκπαίδευσης.

Κάποιοι από αυτούς τους εκπαιδευτικούς, συνάδελφοι στο Εσπερινό ΓΕΛ Πατρών, με ενημέρωσαν πριν τρία χρόνια, όταν ανέλαβα τη διεύθυνση του σχολείου, για τον αποφοιτήσαντα και επιτυχόντα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2017, εξαιρετικό μαθητή Βασίλη Δημάκη. Ο Δημάκης, όπως και άλλοι κρατούμενοι από το σωφρονιστικό κατάστημα Αγ. Στεφάνου Πατρών, είχε εγγραφεί στο Εσπερινό ΓΕΛ κρινόμενος ως “κατ’ ιδίαν φοιτήσας” και αξιοποιώντας την εξαιρετική ευφυΐα, τον αυτοέλεγχο και την επιμονή που διέθετε, συνεπικουρούμενος από τους συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς, έδωσε τιτάνιο αγώνα που τον οδήγησε στην επίτευξη του στόχου του, το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Η μαρτυρία μου, επομένως, όσον αφορά αυτό καθ’ εαυτό το πρόσωπο του φαινομένου-Δημάκης περιορίζεται στη διαμεσολαβημένη εμπειρία των συναδέλφων μου.

Η προσωπική μου μαρτυρία εδράζεται στην προσωπική, πλέον, εμπειρία που απέκτησα κατά την τελευταία τριετία συμμετέχοντας στην εθελοντική διδασκαλία των κρατουμένων μαθητών, όλων των λυκειακών τάξεων, και κυρίως αυτών που επιθυμούν να συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Πρόκειται για την απέλπιδα προσπάθεια ανθρώπων που αναζητούν ερείσματα προκειμένου να αναδιαρθρώσουν τον εσωτερικό και εξωτερικό τους κόσμο, ανατρέποντας κάθε υπάρχον δεδομένο της ζωής τους. Η προσπάθεια αυτή υλοποιείται μέσα σε αποτρόπαιους χώρους και απάνθρωπες συνθήκες διαβίωσης, που φαίνεται να συνωμοτούν για να τους υποβιβάσουν ακόμη και από τη θέση που ευρίσκοντο κατά την καταδίκη τους. Συχνά δεν διαθέτουν βιβλία, αλλά και όταν διαθέτουν, δεν υπάρχει κανείς για να τα ερμηνεύσει, ενώ οι αγγαρείες και ο συνωστισμός στα κελιά καθιστά πολυτέλεια την ησυχία και τον χρόνο μελέτης.

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις μέσες συνθήκες προστασίας και φροντίδας που απολαμβάνουν οι συνυποψήφιοί τους 18χρονοι μαθητές του Λυκείου στην ελληνική παιδοκεντρική οικογένεια, ο στόχος που θέτουν καθίσταται επί της ουσίας σχεδόν ανέφικτος, με αποτέλεσμα αρκετοί να εγκαταλείπουν την προσπάθεια. Αυτοί που καταφέρνουν να τερματίσουν είναι προφανές ότι ανάγονται σε πρότυπα μίμησης και φάρους ελπίδας για πολλούς συμπάσχοντες. Αν αποδεχτούμε την περιβόητη φράση του Ουγκώ «εκεί που ανοίγει ένα σχολείο κλείνει μια φυλακή», αποδεχόμαστε αυτονόητα ότι μια δημοκρατική πολιτεία επικροτεί, επιρρωνύει και αξιοποιεί τους ανθρώπους αυτούς που αυτοαναλώθηκαν για να μεταστοιχειώσουν τη ΦΥΛΑΚΗ σε ΣΧΟΛΕΙΟ. Αν αυτό ισχύει, και αν επίσης ισχύει ότι απολαμβάνουμε δημοκρατία, ΓΙΑΤΙ ΠΕΘΑΙΝΕΙ Ο ΔΗΜΑΚΗΣ;

Σοφία Κασβίκη

Φιλόλογος, διευθύντρια Εσπερινού ΓΕΛ Πατρών

 

Πηγή:  https://www.facebook.com

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ

τηλ: 6977029964 / email: [email protected]www.tokeli.gr

ΨΗΦΙΣΜΑ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΣΤΟΝ Β. ΔΗΜΑΚΗ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ 2ου ΣΔΕ και 2ου ΔΙΕΚ ΤΩΝ ΦΥΛΑΚΩΝ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ

Κορυδαλλός, 26/5/2020

Εδώ και καιρό μια ιδιαίτερη κατάσταση διαδραματίζεται στο Κατάστημα Κορυδαλλού ΙΙ, η οποία  ως εκπαιδευτικούς, δεν μπορεί να μας αφήσει αμέτοχους. Αναφερόμαστε στην κατάσταση που βιώνει ο απεργός πείνας και δίψας Βασίλης Δημάκης, ο οποίος ξεκινά αγώνα για τρίτη φορά για το δικαίωμα συνέχισης των πανεπιστημιακών του σπουδών.

Θεωρούμε αδιανόητο ακόμα και σήμερα, στον 21ο αιώνα, να χρειάζεται να παλέψει κάποιος προκειμένου να έχει πρόσβαση στην εκπαίδευση. Ως εκ τούτου, κάθε φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο, εμείς θα παίρνουμε θέση και θα στηρίζουμε αντίστοιχα αιτήματα.

Θέση μας είναι ότι καμία/κανένας δεν έχει το δικαίωμα να θέτει εμπόδια στη μόρφωση κανενός, πόσο μάλλον όταν αυτός ανήκει σε ευάλωτη ομάδα του πληθυσμού. Η εκπαίδευση στις φυλακές δεν μπορεί να γίνεται πεδίο επίδειξης ισχύος.

Τασσόμαστε μαζί με χιλιάδες άλλους πολίτες που στηρίζουν το αίτημα του φοιτητή Βασίλη Δημάκη για  τη συνέχιση των σπουδών του στο Πανεπιστήμιο.

Οι εκπαιδευτικοί

του 2ου ΣΔΕ Κορυδαλλού και του 2ου ΔΙΕΚ του Κ. Κ. Κορυδαλλού

Μοιραστείτε το άρθρο